Terugblik 2018

Zoals elk jaar schrijf ik op wat er het afgelopen jaar gebeurd is op de server, en hoe de server er nu voor staat.

Laten we beginnen met wat cijfers. Er komen steeds minder nieuwe accounts bij. Inmiddels hebben er 7461 verschillende accounts op de server gespeeld. In 2018 zijn er dus 263 nieuwe accounts bijgekomen. In 2017 kwamen er nog 629 nieuwe accounts bij, en in 2016 maar liefst 1332. De spelers die er nu nog spelen, zijn dus vooral mensen die hier al jaren zijn.

Er is in totaal nu 113737 uur gespeeld op de server. In 2018 is er 10923 uur gespeeld. In 2017 was dit nog 15561 uur, en in 2016 19286 uur. Het is dus bijna half zo druk als twee jaar geleden.

Ondanks dat zijn er een hoop nieuwe dingen op de server gekomen. De grootste veranderingen zijn de komst van Minecraft 1.13, het nieuwe spawn en een nieuw moderatorteam. Maar er is veel meer gebeurd.

Jaaroverzicht van maand tot maand

(Scroll omlaag voor een vooruitblik voor 2019.)

In januari werden de Endsteenbeschermingen helemaal afgeschaft: zelfs als je nog stenen bewaard had, kon je ze niet meer plaatsen. Je kunt de stenen nog wel omruilen voor Nederzetters in de serverwinkel. Ook kon je twee verschillende nederzettingen nu op elkaar laten aansluiten.

In februari werden portalen veranderd. Voortaan kun je portalen alleen nog in nederzettingen bouwen. Ook hebben ze nu een constante, hoge prijs. Je eerste portaal is nu duurder, maar je kunt nu wel zoveel portalen bouwen als je wil. Ook werd /place toegevoegd. Eén beperking is wel dat /home en /place voortaan binnen 1000 blokken van een portaal moeten staan. Samen zorgen deze veranderingen ervoor dat je niet meer zomaar een teleport kunt maken in de wildernis. Je moet gaan nadenken over hoe je ergens terug komt.

In maart werd het commando /shop toegevoegd. Voortaan kun je opzoeken waar een bepaald item verkocht wordt. Je moet vervolgens wel nog naar deze plek reizen – er zit geen bezorgservice bij dit commando. Ook werd er een nieuwe spoorkaart gelanceerd, zodat ik niet meer met de hand die kaart hoef te tekenen.

In maart vierden we ook nog Pasen. Eind april werd de Drakenrace gehouden – hij was gewonnen door heerxtem. In mei werd een live-kaart van de server gelanceerd. Ik hoef nu nooit meer elke twee weken een nieuwe kaart te tekenen en die te uploaden. Voortaan verschijnen alle wijzigingen vanzelf online. Ook werden mijnkarren versneld.

In juni ging het fout op de server. Eén moderator had gigantisch veel gouden rails gecheat voor het aanleggen van spoorbanen. Eén andere moderator had al eerder gecheat, zo bleek. We hebben ze toen allebei ontslagen, waardoor we toen geen actieve moderators meer hadden. Dit was geen leuke tijd. Gelukkig wilde tibo7811 (een oude moderator) voor hen invallen. Na het bouwen van verbeterde moderator tools, werden weer twee nieuwe moderators benoemd: Lars17_ en heerxtem.

In juli hebben we de server of Minecraft 1.13 gezet. Zeker in het begin hadden we nogal last van lag – de nieuwe update was niet echt zorgvuldig getest. Maar, we konden wel mooi beginnen met het bouwen van een nieuw spawn. Tyropic en heerxtem hebben de bouwstijl bedacht en bewaakt, en een hele vloot spelers hebben een huis gebouwd, waardoor er nu een prachtig pirateneiland staat. Bedankt iedereen!

Ook konden spelers voortaan verbinden via het adres mc.marijnk.nl – dan hoef je geen lang IP in te vullen. De website staat voorlopig nog wel op rutgerkok.nl/minecraft, maar misschien dat dit ooit nog gaat veranderen.

In augustus was het nieuwe spawn af, en werd het feestelijk geopend. In september kregen we twee nieuwe helpers: tjbs en Wolfii. Ook werd een begin gemaakt met een nieuw arenasysteem, om uiteindelijk minigames op deze server te kunnen draaien. Het nieuwe arenasysteem is behoorlijk krachtig: zo was het kerstevenement met dit systeem gebouwd.

In oktober werd weer een PvP-gevecht gehouden (gewonnen door heerxtem en Wolfii), en vierden we Halloween op een afgelegen eiland in de oceaan. In november werd het arenasysteem verder uitgebouwd met timers en bezocht Sinterklaas de server. Tot slot, in december werd de Nether gereset en vierden we Kerst op een smeltende ijsvloer. Na afloop kon iedereen om op te warmen in een berghutje warme chocolademelk drinken.

De toekomst

Dit bericht begon met dat het steeds rustiger wordt op de server. Het wordt dus hoog tijd om nieuwe spelers aan te trekken. Tot nu toe kregen we vanzelf nieuwe spelers – via mond tot mond-reclame kwamen er steeds nieuwe spelers bij. Alleen: de Java-editie van Minecraft groeit niet meer. Om nieuwe spelers te vinden, kunnen we dus twee dingen doen:

  1. Adverteren. We hebben geen zin om hieraan geld uit te geven, maar gelukkig zijn er ook genoeg plekken waar je gratis kan adverteren.
  2. Een server oprichten voor Pocket Edition. Minecraft Pocket Edition blijft maar nieuwe spelers trekken. Mojang investeert ook veel tijd en moeite in deze versie: zo komt er binnenkort een Mod API uit. Zelf vind ik dat deze editie technisch ook beter in elkaar steekt dan de Java-editie: het spel draait veel soepeler en verbruikt veel minder geheugen en processorkracht.

Wij zijn van plan om allebei te gaan doen. Er draait nu zelfs al een kleine Pocket Edition server, alleen nu nog zonder backups of anti-griefing plugins. Deze server houden we dus nog maar even afgeschermd…

Wij willen graag iedereen – de moderators, helpers en natuurlijk alle anderen – bedanken voor het afgelopen jaar. Zonder jullie is er niks helemaal aan een server.

Wij wensen iedereen een gezond en gelukkig 2019.

Geef een reactie