Arena’s

Op veel Minecraftservers kun je minigames spelen. Dit zijn kant-en-klaar gemaakte spelletjes. Je kunt niet zelf een spelletje ontwerpen. Wereldbouw is een bouwserver, dus het leek ons leuk om spelers zelf hun minigames te laten bouwen – en deze vervolgens door anderen te laten spelen. De minigames vinden plaats in arena’s.

In arena’s spelen

Stel je even voor dat iemand een arena gebouwd heeft. Zodra hij/zij de arena opent, verschijnt er bij iedereen die online is een chatbericht, met daarin een knop om mee te spelen. Als de arena meerdere teams heeft, dan wordt je gevraagd om een team te kiezen. Vervolgens wordt je geteleporteerd naar een wachtkamer.

Degene die de arena geopend heeft bepaalt wanneer het spel start. Dit kan met een linkje dat die persoon heeft ontvangen. Je kunt de wachtkamer, of het gevecht, altijd weer verlaten met het commando /leave.

Je wordt aan het einde van het gevecht (of zodra je zelf weggaat) altijd weer teruggeteleporteerd naar waar je eerst stond.

In sommige arena’s moet je je eigen spullen meenemen, in andere arena’s krijg je een nieuwe inventaris. In sommige arena’s belanden je spullen op de grond als je dood gaat, in andere arena’s houd je je spullen. Dit hangt allemaal af van hoe de bouwers van de arena de boel ingesteld hebben.

Een arena oprichten

Op deze pagina staat alle informatie over het arenasysteem. Het is een compleet systeem om je eigen minigames te maken. We hebben ook twee tutorials:

Er zijn heel veel dingen die je kunt instellen, dus het ontwerpen van een arena is soms ingewikkeld. Aarzel dus niet om anderen om hulp te vragen!

Je moet veteraan zijn om arena’s te maken. Typ maar eens /arena. Er verschijnt nu een lijst van jouw arena’s. Deze lijst zal nu waarschijnlijk nog leeg zijn. Onderaan de lijst staat een knop om een nieuwe arena te maken.

Laten we een nieuwe arena gaan maken. Arena’s horen altijd bij een nederzetting: het terrein van de nederzetting wordt het gevechtsterrein. Ga in de nederzetting staan waar je arena bij moet gaan horen. Zorg dat je op de plek staat waar het gevecht moet beginnen. (Het startpunt kun je later nog aanpassen. Je kunt zelfs instellen dat verschillende teams op verschillende plekken beginnen.)

Er word je nu gevraagd een naam in te voeren. Deze naam mag geen spaties en geen speciale tekens als áèïøû bevatten. Eigenlijk mag het alleen de letters A tot Z (zowel hoofdletters als kleine letters), de cijfers en het teken “_” bevatten.

Vervolgens word je gevraagd wat voor type arena je wil. Het is het makkelijkst om een kant-en-klaar systeem te kiezen. Gevorderde gebruikers kunnen ook met een blanco arena beginnen.

Als laatste word je om een bevestiging gevraagd. Zorg dat je op de goede plek staat,en klik op de link in je chatbox. Je arena is gemaakt. Klik op de link om naar het hoofdscherm van je arena te gaan.

Een arena inrichten

In dit scherm kun je de arena aanpassen. Je kunt het scherm altijd oproepen met de link in het /arena-commando. Je kunt ook meteen “/arena info <arenanaam>” typen. Er staan nogal wat knoppen hier om de arena aan te passen. Hieronder volgt een korte samenvatting. In de volgende secties wordt elke knop uitgebreider uitgelegd.

Als eerste verschijnt een knop om de arena “aan” te zetten. Je kunt met deze knop dus de arena starten. Als de arena al gestart is, dan verschijnt op deze plek juist een knop om de arena uit te zetten.

Daarna komen er nog een aantal links waarmee je de arena helemaal naar wens kunt aanpassen:

  • Met Algemene Instellingen kun je de naam, de groepen en nog wat andere instellingen aanpassen.
  • Met Programmeren kun je precies bepalen wat er op welk moment gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld een speler die dood is gegaan naar een bepaalde plek teleporteren.
  • Met Arenawarps kun je locaties binnen de arena’s instellen, waar je via het Programmeren-scherm spelers naartoe kunt sturen. Het leuke van warps is dat je met één warp voor verschillende teams verschillende plekken kunt instellen. Bijvoorbeeld: als jij alle spelers naar de warp “Startpunt” teleporteert, dan kunnen de spelers in team Rood op een andere plek uitkomen dan de spelers in team Blauw…
  • Met Items+blokken kun je bepalen of mensen hun eigen spullen mogen meenemen en welke blokken ze in de arena mogen hakken. Ook kun je kisten maken die zichzelf bijvullen.
  • Er is ook een knop om de arena weer te verwijderen. Op zich is dit niet ingewikkeld, maar je moet natuurlijk wel even nadenken voordat je een arena verwijdert…

Algemene instellingen

Op de regel daaronder worden de groepen (of teams) opgesomd. Je kunt hier een groep toevoegen of verwijderen. Als je niet wil dat mensen in groepen spelen, dus als je wil dat het gevecht gewoon ieder voor zich is, dan hoef je maar één groep te hebben.

Daaronder staat vermeld bij welke nederzetting je arena hoort. Je kunt dit niet aanpassen. Je kunt natuurlijk wel de nederzetting zelf aanpassen, om bijvoorbeeld de nederzetting een nieuwe naam te geven.

Op de regel daarna komen een paar instellingen. Er wordt vermeld wie de arena kan starten (iedereen op Wereldbouw, of alleen de eigenaren van de arena). Ook staat er hoe het zit met spelergevechten: wie kan wie aanvallen, en kun je je eigen spullen meenemen de arena in? Als je een teamgevecht wil, dan moet je instellen dat alleen spelers in verschillende teams elkaar kunnen aanvallen. Als je juist geen teamgevecht wil, dan moet je instellen dat iedereen elkaar kan aanvallen.

Groepen

De groepen vormen de teams van het arena. Vanaf het arenascherm kun je eenvoudig groepen toevoegen en verwijderen. Niet alle arena’s zullen gebruik maken van dit systeem, sommige arena’s zullen aan één groep genoeg hebben. Als je een ieder-voor-zich arena hebt, dan kun je alle spelers in één groep plaatsen.

De groepen werken net als chatgroepen: begin je berichten met # om te praten in de groep, gebruik /leave om de groep en daarmee ook de arena te verlaten.

Programmeren

In een arena gebeuren verschillende dingen. Spelers gaan dood, spelers verlaten de arena, spelers komen de arena in, enzovoort. Deze dingen worden gebeurtenissen genoemd. Aan elke gebeurtenis kun je een of meerdere acties hangen. Je kunt spelers ergens heen teleporteren, voorkomen dat ze hun spullen verliezen als ze dood gaan, een geluidje voor ze afspelen, ze uit de arena gooien, enzovoort. Kijk maar eens wat er mogelijk is.

Je kunt ook timers instellen. Stel, je wil dat na 5 minuten alle kisten bijgevuld worden. Je moet dan aan de gebeurtenis “Timer 1” de actie “Kisten bijvullen” toevoegen, en vervolgens aan de gebeurtenis “Begin gevecht” de actie “Timer instellen” toevoegen. Stel in dat timer 1 over 300 seconden afgaat: de kisten zullen dan bijgevuld worden.

Je kunt ook aan de gebeurtenis “Timer 1” toevoegen dat over 5 minuten timer 1 weer afgaat. Je krijgt dan dat elke vijf minuten de acties in timer 1 uitgevoerd worden. (Vergeet niet in de gebeurtenis “Begin gevecht” de timer voor het eerst in te stellen. Timers zullen nooit vanzelf afgaan, je moet ze eerst zelf instellen..)

Koppelen met redstone is ook mogelijk. Je kunt redstone activeren vanuit een gebeurtenis door sneeuwblokken te plaatsen. Andersom kun je redstone een nootblok laten afspelen, en de arena daar dan weer op laten reageren.

Als je een berichtje stuurt, dan kun je een aantal variabelen in je berichtje gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld schrijven: Beste vechters, {$attacking_player->name} heeft {$subjected_player->name} vermoord! Bekijk alle arena-variabelen.

Arenawarps

Bij het ontwerpen van een programma moet je vaak spelers teleporteren. Je kunt ze teleporteren naar het startpunt van de arena (de plek waar je stond toen je de arena oprichtte), maar ook naar zelfgekozen punten, de “warps”. Warps moeten binnen een straal van 50 blokken zijn van het startpunt. Vanaf het arenascherm kun je warps toevoegen en verwijderen.

Je hoeft niet altijd iedereen naar dezelfde plek te teleporteren: elke groep kan zijn eigen locatie krijgen. Zo kun je een warp genaamd “Vechtruimte” maken met voor elke groep een eigen plek. Zodra je de spelers naar “Vechtruimte” teleporteert worden ze keurig op basis ban hun groep verdeeld. Klik op [Bekijk] in de warplijst om in het scherm te komen waar je voor een warp de locaties kunt aanpassen.

Items+blokken

Je kunt instellen of spelers hun eigen spullen mee mogen nemen. Als je echter instelt dat dat niet mag, dan krijgen spelers automatisch een lege inventaris als ze je arena binnengaan. Ze krijgen hun spullen dan weer terug zodra ze weer uit de arena zijn.

Je kunt spelers items geven met bijvulkisten. Kijk naar de kist die je automatisch wil laten bijvullen. Voeg dan via het Items+Blokkenscherm een nieuwe bijvulkist toe. Er wordt gevraagd welk item je wil toevoegen (itemnamen zijn hetzelfde als voor het winkelsysteem), met hoeveel procent kans dat item wordt toegevoegd (0% tot 100%) en hoeveel items er moeten worden toegevoegd.

Je kunt in dit scherm niet instellen of de spullen van de spelers op de grond belanden als ze dood gaan. Daarvoor moet je bij het “Programmeren”-scherm zijn: in de gebeurtenis “Dood gaan” moet je de actie “Spullen behouden” toevoegen.

Arena opheffen

In het arenascherm staat een link om de arena op te heffen. Let op: je kunt dit niet ongedaan maken. Als je spijt krijgt, dan zul je de arena helemaal opnieuw moeten programmeren…

5 reacties op “Arena’s

Geef een reactie