Spleef-arena

Let op: deze tutorial gaat er vanuit dat je al een beetje hebt rondgeklikt in de arenaschermen. Het is vooral belangrijk dat je weet hoe je het hoofdscherm van je arena (het chatscherm met de links [Zet aan], [Programmeren], [Items+Blokken], enzovoort) kunt openen.

Het spel wordt gespeeld op een plaat van sneeuwblokken zo’n 20 bij 20 blokken, en één blok hoog. Onder de plaat is lava. Spelers proberen de sneeuwblokken onder de ander weg te graven. Degene die het langst overleeft, wint.

We gaan deze arena maken in het arenasysteem van Wereldbouw. Begin met het maken van een blanco arena. Dit kun je met het /arena commando doen.

Nu moeten we gaan nadenken hoe we een spleef-arena in het Wereldbouw-arenasysteem gaan zetten. Wij zouden je een kant-en-klaar receptje kunnen geven. Echter, we willen je graag leren hoe je zelf arena’s bedenkt, zodat je ook andere spellen kunt bouwen. Daarom leggen we hier ook uit waarom we elke stap nemen.

Een plan maken

Computers hebben geen flauw benul waar ze mee bezig zijn, ze doen gewoon wat de programmeur zegt. We moeten dus heel precies aan de servercomputer vertellen wat we willen. Je kunt daarom het beste beginnen met een lijstje met eisen:

  1. Spelers moeten een schep krijgen.
  2. Er moet een vloer geplaatst worden van sneeuwblokken; liefst eentje die zichzelf herstelt na ieder potje.
  3. Spelers moeten uit de arena gezet worden zodra ze door de vloer vallen.
  4. De enige overgebleven speler moet de winnaar zijn.
  5. Spelers moeten elkaar niet direct kunnen aanvallen, maar ze moeten wel de vloer kunnen stukmaken.

Punt 1: spelers een schep geven

Laten we beginnen met punt 1. We willen niet dat spelers zelf spullen meenemen (dan zou je zo een elytra kunnen meenemen, en dan zou je nooit verliezen). We moeten dus zelf een schep uitdelen. Op het moment kun je nog niet direct items toevoegen aan de inventaris van een spelers, maar je kunt wel items in kisten stoppen. We gaan daarom in een wachtkamer een kist vullen met scheppen.

Stel in het menu “Items+Blokken” van de arena in dat spelers niet zelf items kunnen meenemen. Bouw een wachtkamer en plaats hier een lege kist. Stel in de wachtkamer een arenawarp in genaamd “Wachtkamer”. Voeg in het Programmeren-menu aan de gebeurtenis “Speler ingeschreven” toe dat de speler naar deze warp wordt geteleporteerd, en dat de kisten worden bijgevuld. Ga nu terug naar het “Items+Blokken”-menu en stel in dat de kist een bijvulkist is die (minstens) één schep geeft.

We willen natuurlijk niet dat de spelers in de wachtkamer blijven als het gevecht begint. Voeg nu in de arena zelf een arenawarp toe genaamd “Beginpunt”, en voeg via het “Programmeren”-menu en de “Gevecht begint”-gebeurtenis toe dat alle spelers naar die warp geteleporteerd worden

Punt 2: sneeuwblokken plaatsen

Dat was punt 1. Voor punt 2 zouden we kunnen instellen dat aan het eind van een potje de sneeuwlaag automatisch wordt hersteld. Het is echter slimmer om sneeuwblokken aan het begin van een potje te plaatsen. Stel dat na een potje de sneeuwlaag stuk gaat; misschien heeft iemand per ongeluk wat gesloopt. Als je aan het begin van een potje de sneeuwlaag herstelt, dan weet je zeker dat het potje probleemloos zal verlopen. Ga daarom naar het Programmeren-menu en voeg aan de gebeurtenis “Gevecht begint” de actie “Sneeuwblokken plaatsen” toe.

Punten 3 – 5

Op naar punt 3. Dit punt is belangrijk. Als spelers dood gaan, dan worden ze niet automatisch uit de arena gezet. Je moet deze actie even handmatig toevoegen aan de gebeurtenis; zie het Programmeren-menu.

Punt 4. De arena sluit vanzelf zodra er nog maar één speler over is. Je kunt dus aan de gebeurtenis “Einde spel” een actie toevoegen dat “iedereen” (de enige speler die nog in de arena is) een feestelijk berichtje krijgt.

Tot slot punt 5. Om te voorkomen dat spelers elkaar aanvallen moet je in het “Algemene instellingen”-menu instellen dat PvP uit staat. Daarnaast moet je in het “Items+Blokken”-menu instellen dat spelers “snow block” (niet de sneeuwlaag!) kunnen slopen.

Afronding

Dat was het! Hopelijk werkt je arena probleemloos. Zo niet: vraag dan mensen om hulp.

Je kunt de arena op allerlei manieren uitbreiden. Je kunt bijvoorbeeld meerdere sneeuwlagen boven elkaar maken, instellen dat spelers elkaar juist wél mogen aanvallen, instellen dat er na een bepaalde tijd nieuwe sneeuwlagen bijkomen (stel één van de timers in in de gebeurtenis “Begin gevecht”), enzovoort.