Terugblik 2014

Jaarlijks schrijf ik een samenvatting van de gebeurtenissen op Wereldbouw in het afgelopen jaar. Je kunt hier de samenvatting van 2013 lezen, en hier die van 2012.

Begin 2014 was de huidige wereld nog vrij nieuw. In januari werden de chatgroepen vernieuwd: je kon voortaan in meerdere chatgroepen tegelijk meeluisteren. /pvptoggle werd hiertoe vervangen door /pvpmode, die je preciezer laat bepalen met wie je een pvp-gevecht kunt houden. Ook werden de eerste lichtblauwe linkjes geïntroduceerd.

In februari werden de winkels vernieuwd: de layout van de bordjes werd veranderd, oude bordjes werden automatisch omgezet. Wij waren hiertoe gedwongen omdat er steeds meer items kwamen met lange namen, die anders onverkoopbaar zouden zijn.

In maart werd de inbox verbeterd: de datum werd nu beter weergegeven en de woorden werden niet meer halverwege afgebroken. Daarnaast konden groepen nu toelatingseisen instellen.

Eind maart crashten de meeste Minecraft-servers tegelijk: er zat een bug in Spigot, die alle servers vanaf een bepaald moment deed crashen.

Begin april organiseerden we voor het eerst een 1 aprilgrap: je kon nu zogenaamd doneren aan de server. Er werden diamanten blokken beloofd, behoorlijk oneerlijk voor de andere spelers dus. Die dag kon je gratis “doneren”. Als je je Minecraftnaam invulde op de website kreeg je een code, die je kon invullen op de server. Vervolgens kreeg je de paarse rank Donateur en kon je een toren van het spawn in. In die toren waren inderdaad gratis diamanten blokken te vinden, maar dan wel een verkleind blokken die je alleen voor de sier kon gebruiken.

Er waren nog meer feestdagen in april: we hebben voor Koningsdag iedereen een adellijke titel gegeven, en voor Pasen openden we een paasgrot waar je een chocolade-ei kon maken in een speciale crafting table.

April was ook het begin van het omzetten van de server naar UUIDs. Ergens in de toekomst kunnen spelers hun naam veranderen, maar de UUID blijft hetzelfde voor een account. We moesten dus alle spelerdata omzetten om met UUIDs te werken. Minecraft 1.7.6, met ondersteuning voor de UUIDs, werd geïnstalleerd. Dit leverde wel enkele problemen op: vele huisdieren vergaten wie hun eigenaar was.

In mei werd een begin gemaakt met een arenasysteem. Dit systeem is nooit echt aangeslagen, maar binnenkort krijgt het weer een update, zodat we een aantal openbare arena’s kunnen oprichten, zodat je bijvoorbeeld veilig met andere spelers kunt vechten.

In juni werd een schematische spoorkaart toegevoegd. In juli werd het groepsysteem weer eens verbeterd: nu werkten groepen ook met linkjes in de chat.

Daarnaast werden in juli alle sponzen vervangen door endsteen. Tot dan toe waren sponzen onze beschermingsblokken. Minecraft 1.8 zou sponzen toevoegen aan survival, we moesten dus op zoek naar een nieuw blok. De hele wereld werd door een programma gescand, en alle sponzen werden door endsteen vervangen.

In augustus werd de mogelijkheid toegevoegd om een hele groep aan je bescherming toe te voegen. Ook werd de economieplugin vervangen: we stapten over van BOSEconomy naar CraftConomy.

Minecraft 1.8 kwam dichtbij. Spigot, onze serversoftware, bracht een versie uit die spelers met 1.8 liet verbinden met 1.7 servers. Het Bukkit-team (Spigot is gebaseerd op Bukkit) kondigde vlak daarna aan dat ze hun serversoftware niet zouden gaan updaten naar 1.8. Mojang kondigde meteen aan dat zij Bukkit twee jaar geleden hadden gekocht, Bukkit had dus niet het recht om hun project dood te verklaren. Wolvereness, een Bukkit-medewerker, trok vervolgens zijn programmacode terug, wat mogelijk was door een fout in de licentie van CraftBukkit. CraftBukkit kon niet langer gedownload worden. Ook Spigot ging uit de lucht. Kort daarna werd Minecraft gekocht door Microsoft.

We gingen gewoon verder met de server. Voor Halloween eind oktober hadden we een ravijn mooi aangekleed. Je kon er, net als het jaar ervoor, zombiepaarden en skeletpaarden kopen voor 175 punten. Je kon er ook gratis een Witherhoofd ophalen. In oktober kregen we ook twee nieuwe helpers: LaCroft19 en ELITEKCTTEAM.

Het werd november. Spigot had hun serversoftware bijgewerkt naar 1.8. Downloaden van Spigot is ingewikkelder dan vroeger: met een schimmige constructie denken ze nu de code van Wolvereness toch te kunnen verspreiden. Wij hebben de server ook bijgewerkt naar 1.8.

In december hebben we Lockette vervangen. Lockette was de plugin die de bescherming van de kisten, deuren en nog een paar andere blokken regelde. Het werd vervangen door BlockLocker, een zelfgeschreven plugin. Deze plugin zal uiteindelijk ook online gezet gaan worden, zodat iedereen het kan downloaden.

Met Kerst is er een groot Kerstlandschap gebouwd. Je kunt het landschap nog altijd bereiken via het Kerstportaal. Bordjes wijzen de weg vanaf het spawn. Ook hebben we een paar dagen de hele server in een laagje sneeuw gehuld met behulp van een resource pack.

2014 was een jaar waarin een hoop gebeurd is voor Wereldbouw. Een hele wereld is gebouwd. Vele nieuwe spelers hebben we mogen begroeten. Het aantal personeelsleden is behoorlijk gegroeid.

De toekomst van Minecraft-multiplayer is niet zonder meer rooskleurig. Spigot bevindt zich in een legaal grijs gebied. Mojang staat nu onder de controle van Microsoft. Het aantal Minecraft updates is verder afgenomen: alleen 1.8 kwam uit in 2014. (2013: drie updates, 2012: vier updates, 2011: 8 updates.)

We zullen zien wat 2015 gaat brengen.

Wij wensen iedereen een gelukkig 2015.

2 reacties op “Terugblik 2014

  1. Ik heb het zo eens gelezen wat hier staat, jullie hebben er een heel georganiseerd systeem van gemaakt, chapeau! Ik vindt het nog steeds leuk om jullie wereld te bezoeken, er is van alles gaande, en zelfs al schrijf ik dit op 31-10-2015, we gaan hard aan de slag en hopelijk kunnen jullie ook binnenkort overstappen naar sterkere apparatuur waarop de wereld meer mensen kan toelaten, want volgens mij willen jullie stiekum toch steeds meer groeien. Dat vindt ik een goed streven. Hopelijk kan de server lang blijven leven…

Geef een reactie