Naamswijzigingen en UUIDs

“Binnenkort” gaat Mojang het mogelijk maken om je naam te wijzigen in Minecraft. Veel spelers zullen hier blij mee zijn, maar veel ontwikkelaars en servereigenaren (zoals wij) zijn hier wat minder blij mee.

Op het moment is bijna alle informatie opgeslagen met de naam van de speler als “sleutel”. Dit houdt in dat als jij je naam wijzigt, je voor de server een compleet nieuw persoon bent. Je kunt niet meer bouwen in je sponsbescherming, je kisten blijven potdicht en je bent je berichten, /home, enzovoort kwijt. Het is alsof je op een nieuwe account inlogt.

UUIDs

De oplossing is door alle spelerinformatie niet met de naam van de speler op te slaan, maar met een unieke id (UUID, Universal Unique ID). Deze id blijft altijd hetzelfde, ook als jij je naam wijzigt. Toen Minecraft 1.7 uitkwam begon Mojang de ids naar servers te verzenden. Het groepsysteem, ontworpen nadat 1.7 uit was, slaat alle informatie al op met deze id.

De rest van de server doet dit nog niet. Zodra Minecraft 1.7.6 uitkomt zullen de inventories en posities overgezet worden, dit wordt door Minecraft gedaan. Ik heb gisteren hard gewerkt aan onze eigen OnzeServerPlugin, zodat in de nacht van donderdag op vrijdag de berichtjes (/messages), homes, pvp- en teleporteervoorkeuren overgezet werden. De portalen, tolpoorten en Ender Chests volgen binnenkort.

Voor al het andere (bans, sponsbeschermingen, enorme beschermingen, kist- en deurbeschermingen, winkels, punten, ranks) zijn we afhankelijk van andere ontwikkelaars. Laten wij hopen dat zij allemaal hun plugins bijwerken…

Bordjes

De bordjes met spelernamen erop vormen het grootste probleem. Je kunt geen UUID op een bordje proppen. Je hebt dus een achterliggende database nodig. Portalen hebben dit al, maar tolpoorten, winkels, kisten, en deuren hebben dit nog niet.

Naamgeschiedenis

De server gaat de naamgeschiedenis van alle spelers bijhouden. Moderators (en waarschijnlijk ook de andere spelers) krijgen een commando om de vorige namen van een speler op te zoeken.

Conclusie

Meer en meer wordt omgezet naar UUIDs, die in tegenstelling tot namen niet gewijzigd kunnen worden. Voor veel dingen zijn we afhankelijk van externe plugins, voor andere dingen moeten we een database voor bordjes aanleggen. Moderators zullen de vorige namen van een speler kunnen opzoeken. We hopen dat we al deze wijzigingen op tijd kunnen doorvoeren, zodat spelers die hun naam wijzigen nergens last van zullen hebben.

2 reacties op “Naamswijzigingen en UUIDs

  1. Ik weet het nog niet. T is wel handig als je een stomme naam hebt gekozen, maar zal ook wel lastig worden voor anderen om alles om te zetten. En je moet ook nog eens zorgen dat iedereen weet dat je een nieuwe naam hebt.

  2. Aan de spelers van Wereldbouw:
    Let er wel op als je je naam veranderd! Spelers kunnen dan je oude naam aannemen. Bijvoorbeeld als ik mijn naam verander naar tibo7822 dan kan iemand anders zich voordoen als mij door de naam tibo7811 te gebruiken. Dit is de reden waarom ik niet mijn naam ga wijzigen.

Geef een reactie