Wereldbouw › Forums › Algemeen › Winkeldiscussie
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 7 maanden geleden door winolose.
-
AuteurBerichten
-
18 april 2020 om 10:16 #5688RutgerSleutelbeheerder
Eén van de dingen die Wereldbouwers het meest aan het hart gaat, is de servereconomie. Als je voorstelt iets aan het puntensysteem te veranderen, dan veert iedereen op en krijg je direct vele reacties. Daarom wil ik de discussie nu wat beperkter en ordelijker houden. Daarom slechts twee vragen: Wat is er nu mis het het winkelsysteem? Hoe gaan we het winkelsysteem verbeteren?
- Volgens mij is dit het grootste pijnpunt bij veel spelers, dus vandaar dat ik me nu hierop richt.
- Als je iets kwijt wil dat niet met bovenstaande vragen te maken heeft (je wil bijvoorbeeld een verbeterd reis/teleporteersysteem), begin dan alsjeblieft een nieuw draadje. Ik ga reacties die ik teveel off-topic vind verplaatsen naar een nieuw draadje.
- Houd de proportionaliteit in gedachten. Ik heb het liefst voorstellen die de rest van de server zo min mogelijk raken.
De voorstellen tot nu toe (ik zal deze lijst steeds bijwerken):
- Jeffrey had al een systeem met gildes voorgesteld, die prijsafspraken maken.
- Spindizzy had twee nieuwe ranks voorgesteld, waartussen je moet kiezen: handelaar en bouwer
- Er waren in het vorige draadje ook andere voorstellen die indirect ook ingrijpen in het winkelsysteem, maar laten we nu proberen met wat meer gerichte oplossingen te komen.
18 april 2020 om 14:01 #5692jeffrey376DeelnemerIk sta zowel achter de gilden, als het plan van de ranks. Dit laatste idee had ik ook voorgesteld in de vorige discussie:
– 5. Eén speciale rank na bouwmeester.
Deze rank, ik noem hem maar even ‘Rijkaard’, kan je vrijwillig nemen. Je kan er niet meer mee dan als bouwmeester, alleen veranderen er een aantal zaken. Zo zouden we het idee van Halomen kunnen toepassen dat je voortaan minder, of zelfs geen, punten meer krijgt per 10 minuten. Ook de prijzen voor teleporteren, beschermingen en in shops worden dan duurder voor je. Door te upgraden naar deze rank kies je hier vrijwillig voor. Je geeft dus sneller punten uit en zult meer naar de handel moeten kijken. Terug downgraden naar Bouwmeester kan alleen via een personeelslid: bijv. wanneer je echt krap met punten komt te zitten (wat ik niet snel zie gebeuren met meer dan 10K op de teller). Deze rank is dus meer een ‘uitdagings-rank’ voor rijke spelers die graag handelen en beïnvloedt ook geen andere spelers. Wederom kunnen spelers dan nog gebruik maken van een extra account of van punten weggewerkt in items, maar ook dan geldt: ze snijden zichzelf in de vingers.Voor iemand het idee toch oppert: Extra functies/items toevoegen aan deze rank helpt dan niet. Voorbeeld: stel je zou bij het upgraden naar deze rank een speciaal feesthoofdje krijgen. Dan zal een rijke speler met zijn ene account upgraden om vervolgens met al zijn punten, en het feesthoofdje, over te stappen naar het andere account. Hij heeft dan toch het feesthoofdje en de punten, zonder de ‘beperkingen’ van de nieuwe rank. Het is dus echt een VRIJWILLIGE rank die enkel doelt op extra uitdaging.
Later aangevuld met:
Ik denk dat veel ‘arme’ spelers niet zitten te springen om een rank die je enkel belemmeringen oplegt. Nogmaals: hij voegt niks toe, hij beperkt je alleen omdat je geen punten meer krijgt van de server en bepaalde kosten voor jou als speler op de server duurder wordt. Hierdoor wordt het handelen voor jou als persoon belangrijker: het is je enige inkomen.We zouden het zelfs nog zo kunnen proberen: als je wil upgraden naar bouwmeester krijg je de keus: Rank Bouwmeester of Rank Handelaar. Je krijgt bij beiden de toegevoegde functies van de huidige bouwmeester, alleen bij Handelaar krijg je dus geen punten meer van de server en worden tp kosten e.d. duurder. Zo kies je zelf en vrijwillig voor je eigen speelstijl, voorkeur en uitdaging.
Overigens begrijp ik nog steeds niet waarom iedereen het maar heeft over die bank en alt-accounts. Nogmaals: Als een rijke speler op dit moment vindt dat hij te weinig economische uitdaging heeft, dan zou hij zichzelf in de vingers snijden met het wegmoffelen van punten op deze wijze. Je creëert en behoudt dan zelf je probleem. Volgens mij is dit probleem ook alleen van toepassing wanneer we er voor zouden kiezen dat er een max. aan aantal punten komt, of beperkingen afhankelijk van het aantal punten dat je hebt. Mocht dat er komen, dan zou ik overigens ook gaan ‘banken’.
Zelf ben ik overigens nu meer een fan van het plan van Spindizzy om beide rangen bepaalde voor- en nadelen te geven. Dat houdt het verschil wat meer vast.
5 mei 2020 om 15:30 #5733winoloseDeelnemerIk ben het met Jeffrey376 en spindizzy eens, met de nieuwe ranks (of gilde).
Met vriendelijke groet,
Winolose5 mei 2020 om 21:30 #5734RutgerSleutelbeheerderHet probleem hier is dat sommige spelers juist wel competitief willen spelen met punten, en anderen juist niet. De een wil graag rijk worden, de ander wil zich juist nooit zorgen hoeven maken om punten.
De oplossingen klinken allemaal nogal ingewikkeld. Gildes zullen voor kunstmatig hogere prijzen zorgen, wat tot nog rijkere spelers zal leiden. Ook is het systeem niet zo eenvoudig te begrijpen.
Twee ranks zijn denk ik nog de beste oplossing, hoewel we hier ook moeten oppassen met alt-accounts. Misschien kunnen we iets met “abonnementen” doen? Dat je iets nuttigs aan je account kunt toevoegen dat één punt per 10 minuten kost, en nog iets anders nuttigs dat ook één punt per 10 minuten kost.
6 mei 2020 om 10:39 #5735winoloseDeelnemerlijkt me een goede oplossing om met abonnementen te werken, dan blijft het nog steeds vrijwillig en leuk.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.