[AFGESCHOTEN] Voorstel: minder punten per tien minuten, maar ranks op speeltijd

Wereldbouw Forums Algemeen [AFGESCHOTEN] Voorstel: minder punten per tien minuten, maar ranks op speeltijd

8 berichten aan het bekijken - 31 tot 38 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Berichten
  • #5680
    Tylon3T
    Deelnemer

    Ik denk dat in het hele punten systeem in het algemeen (en vele suggesties ook denk ik) er altijd een stuk afhangt van de spelers zelf en dat kan je moeilijk veranderen dus moet er af en toe een beetje vertrouwen in de spelers worden gelegd voordat vele van de suggesties kunnen werken.

    #5681
    Rutger
    Sleutelbeheerder

    Ik was in mijn openingspost duidelijk over mijn probleemstelling: er zijn teveel punten, waardoor punten geen waarde hebben voor de meer geavanceerde spelers. Ze hoeven er niks mee te doen, want ze hebben toch genoeg.

    Dat de prijzen in de winkels dalen omdat dat item totaal niet zeldzaam meer is, is volkomen logisch. Dat mensen nog maar weinig punten kunnen verdienen met items waarvan je wagonladingen kunt produceren, is ook logisch. Dat mensen dat vervelend vinden snap ik, maar dat is zoals de wet van vraag en aanbod werkt. Kartelvorming zorgt er alleen maar voor dat spullen voor een te hoge prijs verkocht worden, waardoor andere spelers er minder van gaan kopen, en er dus minder punten verhandeld worden.

    Ik ben mij ervan bewust dat mensen nu spullen dumpen voor veel te lage prijzen omdat punten voor hen toch geen betekenis hebben. Het doel van dit topic is het teveel aan punten aan te pakken op de server, waardoor punten weer betekenis krijgen. Als effect wordt hierdoor aangemoedigd dat spelers een zo hoog mogelijke prijs gaan vragen in hun winkels, omdat ze dan daadwerkelijk wat met de verdiende punten kunnen doen.

    #5682
    jeffrey376
    Deelnemer

    Maar volgens mij ben je dan de enige die hier nu een probleem mee heeft. Ik heb er verder nooit iemand over gehoord. Waarom zouden we dan dit probleem oplossen, terwijl mensen last hebben van een ander probleem?

    En nogmaals: De ‘kartelvorming’ kan de prijzen niet te hoog maken, wat dan zal niemand het meer willen kopen en het voortaan zelf gaan farmen/verkrijgen. Hierdoor zou het gilde zijn volledige inkomen verliezen. Daarnaast denk ik dat iedereen op deze server eerlijk genoeg is om de prijs niet te hoog te maken.

    Begrijp mij niet verkeerd: Van mij hoeft er niet perse wat te veranderen; de server werkt nu ook. Maar als je dan wel de economie wil redden, kijk dan vooral naar het probleem dat de spelers aangeven.

    #5683
    spindizzy69
    Deelnemer

    Hoi Allemaal,

    toch maar even een account aangemaakt.

    Verandering is altijd lastig, wat voor de een een voordeel is is voor de ander soms een nadeel. Toch zijn de meeste wijzigingen op een gegeven moment altijd wel door iedereen geaccepteerd. Ook in dit geval denk ik dat wat er ook gekozen wordt, we ons gewoon aanpassen en er mee verder spelen.

    Als “Rijke” speler vind ik het denk ik niet erg om de 5pt per 10min te verliezen. Maar zou wel wat kosten-besparingen willen zien dan.

    Mijn 2 cent idee is “Thema Ranks”:

    Omdat er na bouwmeester idd niets meer is om bakken geld tegenaan te gooien, lijkt het me een idee om een rank te kunnen kopen die past bij een speelstijl. De rank heeft dan voordelen maar natuurlijk ook nadelen. Het idee is dat spelers elkaar meer nodig hebben vanuit hun specialisatie. Een handelaar kan niet tegelijk een farmer zijn bijv.

    Het verdienmodel kan dan gekoppeld worden aan de thema-rank. Beginnende spelers doorlopen het normale verdienmodel, 10min met 5 punten, misschien met een “beginner” bonus-systeem.

    De thema ranks zijn daarna de keuze van de speler.

    (Hier gooi ik maar wat balletjes op, ben geen deskundige in MC Server mogelijkheden)
    Handelaar:
    – geen punten per 10 min
    – gratis teleport naar iedere shoplokatie
    – gratis “terugkeer” teleport naar bouwlokatie

    Bouwer:
    – shopkisten starten kost 1 punt
    – 5 punten per 10 min
    – Nederzetters en expansions zijn 1 punt goedkoper.

    Ander rollen kunnen zijn Farmer, PvPer, Ontdekker, enz.

    Samenwerken in teams heeft dan ook voordelen.

    Hopelijk kan er iets meehelpen in het ontwerp van het nieuwe ranksysteem.

    Groet

    Spindizzy69(Peter)

    #5685
    Cera Cera
    Deelnemer

    Ik vind het heel moeilijk om een gepaste reactie te bedenken.

    Ik heb afgelopen dagen allerhande ideeën bekeken en bedacht. Uiteindelijk moet ik zeggen dat ik het persoonlijk niet zo belangrijk vind wat er met de punten en de handel gebeurt. Ik bouw graag en ik teleporteer daarvoor graag de hele server rond van dorpje naar dorpje, zo lang ik dat kan blijven doen ben ik tevreden.
    Thema ranks zoals Spindizzy69 aanhaalde, zouden me wel kunnen aanspreken, maar erg concreet lijkt dat plan ook nog niet.

    Dat gezegd zijnde, hieronder toch een aantal gedachten.

    Nu komen er meer punten in het spel dan er verdwijnen. Zo lang je voor een rank spaart, verdwijnen je punten. Vanaf dat je bouwmeester bent, stapelen ze enkel op. De punten verliezen op die manier hun waarde voor ervaren spelers. Toen ik er lang geleden 1000 had, was dat veel. Toen ik er 10.000 had, was dat veel en hadden er een heel aantal spelers 1000. Nu ik er 30.000 heb, is dat veel. Maar die devaluatie/opstapeling van punten lijkt mij helemaal niet de kern van het probleem.

    Wat me wel opvalt is dat de server qua bezit voor een groot stuk verdeeld is tussen een groepje ervaren spelers en nieuwe spelers. Dat is logisch, maar ik denk eigenlijk niet dat het echt goed is.

    Langs de ene kant zijn zo goed als alle rijke spelers mensen die al 3 tot 8 jaar op de server spelen. Op die tijd hebben ze (we) natuurlijk een hele hoop punten verzamelt, en daar bovenop ook een grote voorraad spullen én de belangrijkste farms. Als nieuwe speler proberen om in “de top” te geraken, lijkt me niet echt motiverend, een verschil van 30K punten haal je namelijk niet makkelijk meer in, en al helemaal niet nu net de oude, rijke spelers vanalles kunnen aanbieden aan bodemprijzen. Echte/eerlijke handel is volgens mij dan ook niet echt mogelijk op Wereldbouw, toch niet zoals ik het me herinner in 2013-2016 ofzo.

    Langs de andere kant zijn het net (een aantal van) die rijke spelers die nu vragen om iets te krijgen om hun punten aan uit te geven. Volgens mij heeft die vraag niet zo veel met punten op zich te maken, maar meer met het bredere verlangen (dat ik deel) naar vooruitgang maken in het spel.
    We spelen eigenlijk al jarenlang op endgame, veel uitdaging is er niet meer aan. Je kan natuurlijk een paar duizend blokken vliegen en een nieuwe base starten, maar met één /warp of /home ben je weer bij je goedgevulde opslagplaats.
    Dat is toch niet hetzelfde spannende gevoel als je eerste huis bouwen, eindelijk elke crop verzamelen, de nether trotseren voor je eerste beacon… Het valt dan ook al jaren op dat de server bij elke update aan Minecraft (of internationale crisis) even heropleeft, en daarna weer terugvalt naar een pak lagere activiteit, zodra het nieuwe/spannende er weer vanaf is.

    Bovendien lijkt het mij dat er in deze lockdownperiode een hoop oude spelers terugkeren, maar dat er slechts weinig nieuwere actieve spelers zijn. Merken nog mensen dit, en zou het te maken kunnen hebben met mijn eerste punt, dat het niet echt motiverend meer is om als nieuweling bij een endgame server te komen?

    Nu vind ik het moeilijk om op Wereldbouw te zeggen “Dan resetten we de map”, omdat het hele punt van Wereldbouw altijd geweest is om 1 wereld uit te breiden en spelers op lange termijn te laten terugkeren en verderbouwen. Er is door de jaren heen wel vaker geopperd om een nieuwe map te starten, maar dat was nooit een populair idee.
    Toch denk ik dat het stilaan tijd is voor iets in die zin en ik doe hieronder toch maar een gooi naar hoe ik dat zou aanpakken. Het sluit misschien niet helemaal aan bij de discussie over de punten, maar de “staat van de map” is volgens mij wel de oorzaak van het probleem. Mijn idee:

    We kunnen het gebied rond de 4 huidige spawns “afbakenen”, als het ware uitknippen en in een soort grote bescherming plaatsen in een nieuwe map. Op die manier gaat er bijna niks van de huidige wereld verloren (wat ik zou willen vermijden), want je kan nog steeds op bezoek in oude steden en huizen, maar je kan er niet meer bouwen of farmen.

    Items blijven wel achter in de oude wereld. Je kan dus niet meer bij de voorraad en de gear die je had.

    Wanneer je vervolgens inlogt op Wereldbouw, start je, met een lege inventory, bij de nieuwe spawn. Die spawn ligt buiten het gebied dat uit de oude wereld is geknipt, maar wel met een spoorlijn ernaartoe, zodat je op bezoek kan om dingen te bezichtigen.

    Bovendien zouden we de punten die je in deze wereld verzamelt hebt, kunnen wegstrepen als bruikbare punten, en in de plaats puur als statussymbool vermelden bij de /playerinfo of iets dergelijks. Bv. “In de vorige wereld sloot [player] af met 1234 punten.”

    Zo is er een frisse start voor iedereen, en ligt het speelveld weer gelijk om te handelen, en voor de oudere spelers om opnieuw echt avontuur te beleven.

    Natuurlijk zijn er momenteel heel wat actieve spelers die aan bouwwerken bezig zijn, en het kan vervelend zijn om die voortgang achter te moeten laten. Daarom zou ik iedere actieve speler de mogelijkheid geven om 1 gebouw of gebied te laten overplaatsen naar de nieuwe wereld, in de buurt van het nieuwe spawn. Zo kan je toch verderwerken aan je huidige dorpje als je dat graag wilt.
    Ik zou dan verbieden dat je als gebouw een of andere OP farm kiest, zodat iedereen wel echt samen opnieuw start.
    Natuurlijk is het mogelijk om dan voor het overzetten snel een diamond toren of iets dergelijks te bouwen en die te laten overzetten, maar met een beetje controle van het serverteam en redelijkheid van huidige spelers denk ik dat dat zeker te vermijden is.

    Een tweede uitzondering kunnen de feesthoofdjes zijn, dat je die bv. wel kan meenemen of bijhouden.

    Dit idee is nogal radicaal en zou een hele berg veranderingen teweegbrengen, ik ben zelf niet 100% overtuigd dat het de juiste weg is voor Wereldbouw. Het is in deze discussie misschien ook niet volledig op zijn plaats, dus verplaats het gerust. Wat denken jullie ervan?

    #5686
    wouters2
    Deelnemer

    Om me ook te mengen in de discussie: volgens mij wordt het probleem hier groter gemaakt dan het is. Als spelers die honderden uren hebben gespeeld veel punten hebben, so what? Als ze echt iets nodig hebben om hun punten aan uit te geven lijkt mij het idee van spindizzy69 het beste, ranks. Op deze manier kan iedereen zijn/haar eigen speelstijl blijven houden en komt er toch wat meer uitdaging in het spel.

    Het hele ‘guild’ systeem lijkt mij echter een zeer slecht idee. Monopolisering van belangrijke items in Minecraft zoals een elytra en potions zorgt voor een véél hogere artificiële prijzen, en dat zal alle ‘niet-pro’ spelers enorm afschrikken. Voor een speler zoals ik, die van Minecraft houd vanwege het avontuur en ontdekken van de map is het een enorme nerf, helemaal omdat je voor een Elytra 10k+ blokken moet lopen in the End. Vanwege de hoge prijzen zal er minder gehandeld worden, minder items verkocht, en slechts een paar extreem rijke spelers zullen profiteren. Laat staan dat we mensen gaan bannen voor het verhandelen van items. We moeten niet de Verenigde Staten gaan nabootsen.

    Een verhoging van de prijs of andere beperking voor het teleporteren lijkt mij in het algemeen wel een goed idee, als een speler niet de Handelaars-rank heeft. Dat zal transportsystemen aanmoedigen en omdat meer moeite voor shops moet worden gedaan zal dat ook de prijzen voor te goedkope items in shops opdrijven. Overigens zie ik het ook niet als probleem dat items ’te’ goedkoop zijn, farms zijn immers onderdeel van Minecraft en daarmee zullen bepaalde blokken weinig waard zijn.

    Cera_Cera, een map reset zal erg onpopulair zijn, daarnaast zullen binnen een paar maanden de farms voor alle belangrijke items weer op volle kracht opgebouwd zijn en zul je hiermee geen verhoging van de prijs van items bewerkstelligen. Daarnaast, als de ‘oorzaak’ van de inflatie de 5-voor-10 regel is zullen de meest actieve spelers alsnog snel punten opbouwen.

    Dus thema ranks zijn een goed idee, maar verder lijkt het me niet nodig om grote aanpassingen te doen. Daarnaast zou ik graag willen toevoegen dat binnenkort Netherite wordt toegevoegd aan Minecraft, en Netherite gear kost zeker 10x meer dan de diamond variant. Voor full Netherite gear mag je waarschijnlijk duizenden punten gaan uitgeven.

    #5687
    Cera Cera
    Deelnemer

    @wouters2, ik denk dat je gelijk hebt dat we ons druk maken over weinig.

    Over mijn eigen idee, een reset heeft waarschijnlijk meer nadelen dan voordelen en brengt inderdaad enkel op de korte termijn een verschil.

    Voor de rest spreekt het idee van Spindizzy69 me wel aan omdat het zo ingrijpend is als je zelf wil. Maar de twee categorieën van thema ranks die al gezegd zijn dekken volgens mij de lading nog niet echt, heb daar zelf ook niet meteen inspiratie voor.

    #5689
    Rutger
    Sleutelbeheerder

    Ok, ik zie dat de discussie inmiddels alle kanten op gaat. Ik vind het leuk om al die reacties te lezen; het laat zien dat mensen echt betrokken zijn bij de server en meedenken. Ik ga nu toch de discussie wat ordelijker maken, dus ik ga dit draadje sluiten en een nieuwe openen.

8 berichten aan het bekijken - 31 tot 38 (van in totaal 38)
  • Het onderwerp ‘[AFGESCHOTEN] Voorstel: minder punten per tien minuten, maar ranks op speeltijd’ is gesloten voor nieuwe reacties.