Serveruitval

Zoals jullie weten heeft de server al ruim een maand last van dat de server elke zoveel minuten een halve minuut wegvalt. Niks werkt dan, zelfs de chat niet. Bij normale serverlag werkt de chat nog wel, alleen de simulatie van het spel stopt. Het tps (ticks per second, aantal simulatiestappen per seconde) ging wel omlaag, dus kennelijk liep de hele server vast, inclusief het chatkanaal.

Na onderzoek bleek dat zelfs de kernel van de computer vast liep (een soft lockup). Dan kom je uit bij ofwel een bug in de kernel (kan best, de server draait op een oude PC, waarschijnlijk test niemand nog op die PC), ofwel een hardwareprobleem. Om een bug in de kernel uit te sluiten besloten we een nieuw besturingssysteem te installeren.

Nou wonen onze ouders in Enschede, en wonen wij in Utrecht en Groningen. We kunnen dus niet eventjes langs gaan. Afgelopen zondag waren 2zqa en ik in Enschede, en besloten dat het tijd werd het besturingssysteem opnieuw te installeren.

Helaas duurde dat langer dan verwacht, waardoor we zondagavond besloten de server te laten draaien op een nieuwere PC. Deze PC gebruiken we ook voor andere dingen, dus een server hierop draaien is niet handig. Maar goed, het zou het toch wel een weekje moeten volhouden?

Deze PC draait Windows. Op zich maakt het OS helemaal niks uit, behalve dan dat ons start.sh-scriptje niet op Windows gaat werken. Maar goed, we hadden ook nog ergens een start.bat-scriptje liggen voor Windows.

De server draaide prima, maar om maandagmorgen 2:00 sloot de Minecraftserver zichzelf af voor de dagelijkse herstart. Normaal start het start.sh-bestandje dan zelf direct een nieuwe, maar het start.bat-bestandje deed dat niet. De server was dus offline…

Via Quick Assist (een soort TeamViewer, maar dan meegeleverd met Windows 10) en hulp van onze ouders draait de server nu weer, op Windows. Het start.bat-bestandje is aangepast, dus vannacht na 2 uur moet hij het ook nog doen. Hopelijk gebeurt er nu niks geks meer tot volgend weekend…

Geef een antwoord