Twee interessante discussies: nieuwe wereld en teleporteren

Er waren gisterenavond twee interessante discussies op de server – ik zal ze even samenvatten.

De eerste is of we met Minecraft 1.13 een nieuwe wereld krijgen, of alleen een nieuw spawn in de oude wereld. Een paar mensen kondigden aan dat ze gaan stemmen voor een nieuwe wereld, en een aantal tegen. Ik noem hier even een aantal argumenten die er genoemd zijn, en welke al ontkracht zijn:

  • Voor: een nieuwe wereld is een nieuw avontuur
    Dit argument is onderuit gehaald. Bedenk dat je je spullen en gebouwen kunt meenemen naar de nieuwe wereld, dus zo’n avontuur is het nu ook weer niet. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om al je oude spullen en gebouwen achter te laten, maar dat kun je ook doen als we in dezelfde wereld blijven, en alleen een nieuw spawn bouwen.
  • Voor/tegen: een nieuwe wereld dwingt iedereen om te verhuizen
    Als we naar een nieuwe wereld gaan, dan móet iedereen verhuizen. Als we in dezelfde wereld blijven, dan hebben mensen de keuze om te blijven zitten waar ze zitten. Dit kun je zowel als een voor- als tegenargument zien.
  • Tegen: overzetten van gebouwen is veel werk
    De moderators en admins hebben geen zin om heel veel gebouwen over te zetten. We kunnen dus lang niet al jullie gebouwen overzetten. En nee, we willen niet iedereen WorldEdit-rechten geven zodat iedereen zelf zijn gebouwen kan overzetten: er zijn veel te veel manieren waarop je met WorldEdit de server (per ongeluk) kunt laten crashen. Ook is het risico op cheaten te groot.
  • Tegen: de meeste oude gebouwen gaan verloren bij een overstap naar een nieuwe wereld
    Er komt wel een download van de oude wereld online.
  • Voor: het nieuwe terrein zal heel ver weg zijn in de bestaande wereld
    Nee hoor. Minecraft deelt elke wereld op in stukken van 512×512 blokken. Ik was van plan om alle regio’s waar geen nederzettingen of Endsteenbeschermingen in staan te verwijderen. Hierdoor is het nieuwe terrein niet al te ver weg. Als jij op 500000 blokken van het spawn een huisje hebt gebouwd, blijft dat huisje dus gewoon staan, met een redelijk stuk oud terrein eromheen.
  • Voor: als we de wereld houden, dan krijgt de oude wereld misschien lelijke overgangen tussen oud een nieuw terrein
    Als de nieuwe terreingenerator heel erg verschilt van de oude, dan is de overgang tussen oud en nieuw terrein op sommige plekken heel lelijk. Voorbeeld

Je moet zelf bedenken wat jij het belangrijkst vindt. Het stemmen gaat pas open zodra bekend is hoe het nieuwe terrein eruit ziet. Misschien lijkt het nieuwe terrein wel heel erg op het oude, of misschien krijgen we iets totaal nieuws.


De tweede discussie is over teleporteren. Het lijkt mij leuk als mensen wat meer bij elkaar gaan bouwen. Als anderen zien wat je bouwt, en jij ziet wat anderen bouwt, dan werkt dat motiverend, en het maakt het spel leuker. Aan de andere kant wil ik het ook niet onmogelijk maken om toch zelf iets ver weg te bouwen. Het idee is als volgt:

  • Portalen kun je voortaan alleen bouwen in Nederzettingen met de rank “Stad”. (De nederzettingen-ranks worden dan Gehucht, Dorp en Stad.) Portalen worden van een nederzetting, niet meer van een persoon. Portalen gaan in totaal 250 munten kosten (dus bijvoorbeeld 100 munten voor de rank Stad, en 150 munten voor het portaal zelf).
  • Je /home moet voortaan binnen 1000 blokken van een bordjesportaal staan (hoeft niet jouw portaal te zijn).
  • /sethome kost voortaan 20 punten (behalve als je nog geen /home had, dan blijft het gratis)

Nieuw terrein verkennen wordt dus een stuk gevaarlijker. Zodra je te ver van de bewoonde wereld wegloopt, moet je oppassen dat je niet dood gaat: anders kom je maar moeilijk weer terug. Wat vinden jullie van dit plan? Als er niet al te veel weerstand is, kan ik dit binnenkort invoeren.

8 reacties op “Twee interessante discussies: nieuwe wereld en teleporteren

  1. Heb het gevoel dat we gister nog een nieuwe wereld hebben gekregen joh!! 😛

    Super gaaf om weer ff dingen te lezen van de server en dat er nog zo actief gespeeld wordt!! ik zal vandaag even mn hoofd proberen te laten zien!!! of anders in de nabije toekomst 😀

    1. Welkom terug!

      Helaas lijkt het er niet op dat er ook daadwerkelijk een nieuwe wereld komt. Mojang heeft namelijk uiteindelijk alleen de oceanen aangepast. We kunnen dan beter gewoon alleen die resetten, en de gebouwen dus gewoon laten staan.

  2. Tokeh,

    jij hebt misschien maar 283 punten. Wat niet zo veel is om kwijt te raken maar sommige mensen, zoals ik hebben iets meer. Wij hebben erg lang moeten spelen om dit aantal te bereiken en zouden het daarom ook niet leuk vinden om dit te verliezen.

    In je 2e stelling zeg je dat zo alles voor iedereen een stuk “eerlijker” word, het is toch juist oneerlijk dat je mensen hun punten zou wegnemen? Zeker als ze hier lang voor gespeeld hebben

    In verband met de prijs van /sethome, misschien is het een idee om spelers 1 keer per dag hun home te laten verzetten, na de 2de keer kost het punten?

    -heerxtem

    1. Even voor de goede orde: ik pieker er niet over om de hele server (punten, ranks, items, etc.) te resetten. Dan zouden we bijna alle actieve spelers kwijtraken…

      Het is voor nieuwere spelers niet zo leuk dat ze nooit snel zo goed worden als de spelers die veel meer spelen. Maar aan de andere kant: we hebben de server bewust zo ontworpen dat veel punten je nou niet bepaald een (groot) voordeel in het spel geeft.

  3. 1e stelling: ik ben zeker voor een wereld reset! Waar ik wel bang voor ben is dat mensen met veel punten meteen weer de beste plekjes en spullen claimen. Ik denk dat een complete “server reset” dus nog beter is: niet alleen de wereld, maar ook punten en gebouwen weg. Zo is alles voor iedereen weer een stuk “eerlijker”, denk ik.

    2e stelling: stel, je hebt zelf een base, maar je home staat ergens anders, hoe kom je dan nog bij je base? Dit gaat ook nieuwere spelers vrij veel kosten om fatsoenlijk een base te kunnen hebben… Ik denk dat een prijs voor /sethome wel heel overdreven is. /home kost immers ook al punten.

    Zo denk ik erover.

    ~Tokay

  4. In deze wereld is het zo dat nieuwere functies soms niet werken, hierbij denk ik bijvoorbeeld aan het spawnen van guardians bij water tempels en treasure maps die het vinden van tempels mogelijk maken. In een nieuwe wereld is er volgens mij een grote kans dat we ook van deze functies gebruik kunnen maken, wat naar mijn idee ook een groot voordeel is van een nieuwe wereld.

Geef een reactie