Cera Cera

Aangemaakte reacties

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • Cera Cera
    Deelnemer

    @wouters2, ik denk dat je gelijk hebt dat we ons druk maken over weinig.

    Over mijn eigen idee, een reset heeft waarschijnlijk meer nadelen dan voordelen en brengt inderdaad enkel op de korte termijn een verschil.

    Voor de rest spreekt het idee van Spindizzy69 me wel aan omdat het zo ingrijpend is als je zelf wil. Maar de twee categorieën van thema ranks die al gezegd zijn dekken volgens mij de lading nog niet echt, heb daar zelf ook niet meteen inspiratie voor.

    Cera Cera
    Deelnemer

    Ik vind het heel moeilijk om een gepaste reactie te bedenken.

    Ik heb afgelopen dagen allerhande ideeën bekeken en bedacht. Uiteindelijk moet ik zeggen dat ik het persoonlijk niet zo belangrijk vind wat er met de punten en de handel gebeurt. Ik bouw graag en ik teleporteer daarvoor graag de hele server rond van dorpje naar dorpje, zo lang ik dat kan blijven doen ben ik tevreden.
    Thema ranks zoals Spindizzy69 aanhaalde, zouden me wel kunnen aanspreken, maar erg concreet lijkt dat plan ook nog niet.

    Dat gezegd zijnde, hieronder toch een aantal gedachten.

    Nu komen er meer punten in het spel dan er verdwijnen. Zo lang je voor een rank spaart, verdwijnen je punten. Vanaf dat je bouwmeester bent, stapelen ze enkel op. De punten verliezen op die manier hun waarde voor ervaren spelers. Toen ik er lang geleden 1000 had, was dat veel. Toen ik er 10.000 had, was dat veel en hadden er een heel aantal spelers 1000. Nu ik er 30.000 heb, is dat veel. Maar die devaluatie/opstapeling van punten lijkt mij helemaal niet de kern van het probleem.

    Wat me wel opvalt is dat de server qua bezit voor een groot stuk verdeeld is tussen een groepje ervaren spelers en nieuwe spelers. Dat is logisch, maar ik denk eigenlijk niet dat het echt goed is.

    Langs de ene kant zijn zo goed als alle rijke spelers mensen die al 3 tot 8 jaar op de server spelen. Op die tijd hebben ze (we) natuurlijk een hele hoop punten verzamelt, en daar bovenop ook een grote voorraad spullen én de belangrijkste farms. Als nieuwe speler proberen om in “de top” te geraken, lijkt me niet echt motiverend, een verschil van 30K punten haal je namelijk niet makkelijk meer in, en al helemaal niet nu net de oude, rijke spelers vanalles kunnen aanbieden aan bodemprijzen. Echte/eerlijke handel is volgens mij dan ook niet echt mogelijk op Wereldbouw, toch niet zoals ik het me herinner in 2013-2016 ofzo.

    Langs de andere kant zijn het net (een aantal van) die rijke spelers die nu vragen om iets te krijgen om hun punten aan uit te geven. Volgens mij heeft die vraag niet zo veel met punten op zich te maken, maar meer met het bredere verlangen (dat ik deel) naar vooruitgang maken in het spel.
    We spelen eigenlijk al jarenlang op endgame, veel uitdaging is er niet meer aan. Je kan natuurlijk een paar duizend blokken vliegen en een nieuwe base starten, maar met één /warp of /home ben je weer bij je goedgevulde opslagplaats.
    Dat is toch niet hetzelfde spannende gevoel als je eerste huis bouwen, eindelijk elke crop verzamelen, de nether trotseren voor je eerste beacon… Het valt dan ook al jaren op dat de server bij elke update aan Minecraft (of internationale crisis) even heropleeft, en daarna weer terugvalt naar een pak lagere activiteit, zodra het nieuwe/spannende er weer vanaf is.

    Bovendien lijkt het mij dat er in deze lockdownperiode een hoop oude spelers terugkeren, maar dat er slechts weinig nieuwere actieve spelers zijn. Merken nog mensen dit, en zou het te maken kunnen hebben met mijn eerste punt, dat het niet echt motiverend meer is om als nieuweling bij een endgame server te komen?

    Nu vind ik het moeilijk om op Wereldbouw te zeggen “Dan resetten we de map”, omdat het hele punt van Wereldbouw altijd geweest is om 1 wereld uit te breiden en spelers op lange termijn te laten terugkeren en verderbouwen. Er is door de jaren heen wel vaker geopperd om een nieuwe map te starten, maar dat was nooit een populair idee.
    Toch denk ik dat het stilaan tijd is voor iets in die zin en ik doe hieronder toch maar een gooi naar hoe ik dat zou aanpakken. Het sluit misschien niet helemaal aan bij de discussie over de punten, maar de “staat van de map” is volgens mij wel de oorzaak van het probleem. Mijn idee:

    We kunnen het gebied rond de 4 huidige spawns “afbakenen”, als het ware uitknippen en in een soort grote bescherming plaatsen in een nieuwe map. Op die manier gaat er bijna niks van de huidige wereld verloren (wat ik zou willen vermijden), want je kan nog steeds op bezoek in oude steden en huizen, maar je kan er niet meer bouwen of farmen.

    Items blijven wel achter in de oude wereld. Je kan dus niet meer bij de voorraad en de gear die je had.

    Wanneer je vervolgens inlogt op Wereldbouw, start je, met een lege inventory, bij de nieuwe spawn. Die spawn ligt buiten het gebied dat uit de oude wereld is geknipt, maar wel met een spoorlijn ernaartoe, zodat je op bezoek kan om dingen te bezichtigen.

    Bovendien zouden we de punten die je in deze wereld verzamelt hebt, kunnen wegstrepen als bruikbare punten, en in de plaats puur als statussymbool vermelden bij de /playerinfo of iets dergelijks. Bv. “In de vorige wereld sloot [player] af met 1234 punten.”

    Zo is er een frisse start voor iedereen, en ligt het speelveld weer gelijk om te handelen, en voor de oudere spelers om opnieuw echt avontuur te beleven.

    Natuurlijk zijn er momenteel heel wat actieve spelers die aan bouwwerken bezig zijn, en het kan vervelend zijn om die voortgang achter te moeten laten. Daarom zou ik iedere actieve speler de mogelijkheid geven om 1 gebouw of gebied te laten overplaatsen naar de nieuwe wereld, in de buurt van het nieuwe spawn. Zo kan je toch verderwerken aan je huidige dorpje als je dat graag wilt.
    Ik zou dan verbieden dat je als gebouw een of andere OP farm kiest, zodat iedereen wel echt samen opnieuw start.
    Natuurlijk is het mogelijk om dan voor het overzetten snel een diamond toren of iets dergelijks te bouwen en die te laten overzetten, maar met een beetje controle van het serverteam en redelijkheid van huidige spelers denk ik dat dat zeker te vermijden is.

    Een tweede uitzondering kunnen de feesthoofdjes zijn, dat je die bv. wel kan meenemen of bijhouden.

    Dit idee is nogal radicaal en zou een hele berg veranderingen teweegbrengen, ik ben zelf niet 100% overtuigd dat het de juiste weg is voor Wereldbouw. Het is in deze discussie misschien ook niet volledig op zijn plaats, dus verplaats het gerust. Wat denken jullie ervan?

    In reactie op: Fantoompijn (phantoms) #5304
    Cera Cera
    Deelnemer

    Voor mij hoeft het niet per se, volgens mij hebben de meeste spelers in hun nederzetting ook wel een bed staan, dan kunnen ze het op die manier oplossen met de phantoms. Je moet er dan natuurlijk nog wel aan denken om in je bed te gaan liggen.

    In reactie op: Fantoompijn (phantoms) #5295
    Cera Cera
    Deelnemer

    Volgens mij werkt het zo dat phantoms niet meer in je buurt spawnen als je in een bed hebt gelegen. Het slapen hoeft daarom niet per se ‘gelukt’ te zijn.
    Als je in je bed gaat liggen en er zijn andere spelers online, zal het dus geen dag worden, maar je hebt wat de phantoms betreft wel geslapen. Dan laten ze je 3 nachten met rust.
    We zouden die methode onder de spelers kunnen verspreiden, en erbij zeggen dat het eigen verantwoordelijkheid blijft om een bed in de buurt te hebben als je geen phantoms wilt ontmoeten.
    Dat lijkt mij de minst omslachtige oplossing.

    Een ander idee is om phantoms niet te laten spawnen binnen nederzettingen. Ik weet niet of dat mogelijk is, maar op die manier zou het binnen je dorp veiliger blijven en kan je nog steeds ’s nachts op jacht naar phantoms.

    In reactie op: Help #4525
    Cera Cera
    Deelnemer

    Ik heb mezelf eruit gekregen door via MineChat in te loggen (tip).

    Groetjes

    In reactie op: nieuwe server #2198
    Cera Cera
    Deelnemer

    lol
    much overtuigend
    such tipyng skills

    In reactie op: Stel jezelf voor! #1639
    Cera Cera
    Deelnemer

    Echte naam: Joris
    Geslacht: Man
    Minecraft naam: Cera_Cera
    YouTube: /
    Hobbies: gitaar, chiroleider, minecraft :d
    Leeftijd: 17
    Lievelings eten: Italiaans
    Overig: Ik zit in het laatste jaar Latijn-Wiskunde, volgend jaar ga ik handelsingenieur doen.

    In reactie op: Slime te kort! #1638
    Cera Cera
    Deelnemer

    Dat er zo weinig slimes spawen, komt door een bug ofzo in de server. De swamps dicht bij spawn ziet de server namelijk als roofed forests, waardoor daar geen slimes kunnen spawnen. Misschien kan het probleem opgelost worden door slimes ook in mindere mate in roofde forests te laten spawnen, als dat mogelijk is. Ik moet wel zeggen dat ik zelf niet echt last heb van een tekort, vanaf dat je een “slime chunk” gevonden hebt, is het niet meer moeilijk om aan slime balls te komen. Tot er eventueel een oplossing komt zijn ze alvast te koop in mijn winkel bij “/home Cera_Cera”. 😉

    In reactie op: sorry rutgerkok dat ik iemand zijn huis had gesloop #1428
    Cera Cera
    Deelnemer

    Niet lag grecomaster met zinsbouw

    In reactie op: Handige programmas #1425
    Cera Cera
    Deelnemer

    plotz

    Heel handige website voor wie het moeilijk heeft met goede cirkels, bollen e.d. In Minecraft.

    In reactie op: [Aanvraag] Spullen behouden met Giantgevechten #1380
    Cera Cera
    Deelnemer

    Tenzij we voor de opslag van je spullen buiten de arena gewoon een enderchest nemen. Dan kan iedereen dezelfde kist gebruiken, wat minder plaats inneemt, en niemand kan aan elkaars spullen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)