Ons plan voor Minecraft 1.18

Minecraft 1.18 komt eraan! Zoals altijd gaan we zo snel als veilig kan updaten. Dat wil zeggen: we moeten wachten tot de serversoftware en de plugins bijgewerkt zijn naar Minecraft 1.18, en dan kunnen we over.

Wat gaat er op de server gebeuren? Minecraft 1.18 krijgt een compleet nieuwe wereldgenerator. Grotten en bergen worden veel mooier, en er komt veel meer variatie in het terrein. Dat willen we ook op onze server, alleen wel zonder dat jullie bouwwerken verdwijnen.

We blijven daarom in dezelfde wereld. Wel gaan we alle chunks die minder dan 50 minuten geladen zijn resetten. Dit geldt voor de normale wereld, de Nether en The End.

De weinig gebruikte chunks worden automatisch gereset door een zelfgeschreven computerprogramma. De reset gaat waarschijnlijk een hele nacht duren, en misschien zelfs nog langer.

Sluit het nieuwe terrein wel aan op het oude? Of krijgen we lelijke naden?

Geen zorgen, het terrein sluit aan. Mojang heeft wat code geschreven die de oude chunks scant, en daarmee de hoogte en grilligheid van het terrein daar berekent. Vervolgens past het nieuwe terrein zich hierop aan. Als test heb ik (in singleplayer) het spawn in tweeën gesneden, en gekeken hoe Mojang een oceaan weet te lijmen aan het winkelgebied:

Testje: ik heb het spawn in tweeën gesneden, en gekeken hoe het 1.18-terrein aansluit. Normaal zou hier een oceaan zijn, maar Mojang laat het land oplopen om mooi op de winkels aan te sluiten.

Wat gebeurt er onder de oude chunks?

Voortaan ligt het laagste blok op y=-64. De nieuwe ruimte wordt opgevuld met nieuwe grotten en ores, precies zoals het daar in nieuwe chunks ook uit zou zien. De oude bedrocklaag (van y = 0 t/m 4) wordt vervangen door deepslate.

Wat gebeurt er met de spoorbanen?

Spoorbanen zijn vaak zo snel gebouwd, dat het terrein minder dan 50 minuten geladen is. Daarom is er iets toegevoegd: als je in een mijnkar rijdt, dan wordt de laadtijd van de chunk kunstmatig opgehoogd. Dit gebeurt ook tot 3 chunks ver weg van de spoorbaan. Hierdoor blijven de spoorbanen gewoon bestaan.

Wat gebeurt er met de hyperloops?

Als deze verdwijnen, dan gaan we ze met WorldEdit herstellen. Hyperloops zijn lang en recht, dus dit moet redelijk snel te doen zijn. Laat het ons dus weten als er een hyperloop verdwenen is.

Geef een antwoord