Een nieuwe economie

Wereldbouw Forums Algemeen Een nieuwe economie

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #5254
    Rutger
    Sleutelbeheerder

    Het is weer tijd voor een discussiedraad. Eigenlijk wilde ik mij hier pas mee bezig houden zodra het nieuwe spawn overeind zou staan. Maar omdat Minecraft 1.13 steeds maar uitgesteld wordt, gaat dat denk ik nog wel even duren.

    De economie van Wereldbouw is nu slecht geregeld. Elke tien minuten worden er weer punten in de economie gepompt. Punten verdwijnen weer als spelers teleporteren of hun rank upgraden. Maar over het algemeen komen er toch steeds meer punten bij. De handel ligt hierdoor op apegapen, want wat heb je aan punten? Punten zijn vrijwel niks waard.

    Om de economie echt aan de praat te krijgen moeten de gratis punten verdwijnen. Er moeten dan andere manieren komen om punten te verdienen, die wat moeite kosten. Op die manier worden punten echt wat waard.

    Mijn voorstel is om een dagelijks minigame in te voeren, waarmee je punten kunt verdienen. Dat kan van alles zijn, van capture the flag tot een tijdelijke serverwinkel waar je spullen kunt verkopen. Het idee is dat het minigame altijd op een vaste tijd is (bijvoorbeeld op maandagen altijd om 20:00 en op woensdagen altijd om 15:00), en door de server automatisch gestart wordt. De server kiest willekeurig een minigame uit.

    Voor nieuwe spelers komen er ook nog andere manieren om punten te verdienen, met dingen in de trant van “Gefeliciteerd, je hebt de Mall bezocht! Hier zijn vijf punten.” Je kunt natuurlijk ook altijd nog dingen aan spelers verkopen om punten te verdienen. Of je kunt gewoon geen punten gaan verdienen en gewoon zoals in singleplayer spelen.

    Mijn vragen: willen we een nieuwe economie? En zo ja, lijkt mensen dit idee wat? Of zijn er betere ideeën?

    #5255
    Qanrex
    Deelnemer

    Beste,

    Het huidige systeem is een Jip-en-Janneke-systeem; het is zeer eenvoudig en je hoeft er niks voor te doen dan alleen maar online te zijn. Deze punten hebben alleen waarde voor te kunnen teleporteren en te handelen tussen spelers.

    Ik zou een voorstander zijn van dat de automatische punten per 10 minuten worden afgeschaft. Ik zou hiervan minimaal een halfuur van maken óf een puntenaantal per dag online komen en hoe meer dagen volgen, hoe hoger de punten, wel met een maximaal aantal punten.

    Ook lijkt het mij leuk als de arena’s wat opleveren. Bijvoorbeeld als je aan een giantgevecht deelneemt dat ieder 25 punten krijgt als de giant is gedood. Misschien is het een idee om een lobby te maken met server-arena’s met verschillende themagebieden waarmee punten zijn te verdienen.

    Met vriendelijke groeten,
    Qanrex

    #5256
    heerxtem
    Deelnemer

    heyhoi,

    Er moet inderdaad iets veranderen aan het punten-systeem, je verdiend te makkelijk punten en ze hebben veel te wijnig waarde. Misschien is dit een idee: de server koopt iedere dag een bepaald item voor een bepaalde prijs in. Niemand weet opvoorhand wat voor item dit word. Het blijft ook niet te lang staan, een uurtje ofzo. Misschien dat je pas kan verkopen als je een mini-game of opdracht voltooid. Zo moet je er ook nog wat voor doen. Ik vind Qanrex zijn voorstel ook wel goed, punten voor een giant gevecht en misshien een dagelijks gevecht. nog een ideetje: Je krijgt punten als je met meerdere spelers aanwezig bent in een nederzetting, dat zorgt er ook voor dat steden onstaan.
    Maar goed, naar mijn mening is de serverwinkel die items inkoopt een prima oplossing

    Groeten
    Cyrille

    #5257

    Het lijkt me allemaal super tof en leuke ideeën. Dan denk ik dat er voor sommige weer wat actie in komt ook.

    Groetjes

    #5258

    Leuke ideeën alleen hier is wat ik zou veranderen.

    Teleporteren kost geen punten meer.

    Quest voor punten of zoals je zei “Gefeliciteerd, je hebt de Mall bezocht! Hier zijn vijf punten.”

    Laat de ranks wat minden kosten zo dat iedereen van de perks kan genieten.

    Elke shop die inactief is verwijderen (in de mall natuurlijk).

    #5260

    Omdat er geen alinia’s In mijn bericht stonden is het een beetje onduidelijk hier nogmaals het bericht maar dit keer met alinia’s:

    het probleem ligt hem niet heel erg aan waarde van de punten maar aan de waarde van de spullen. Want de server kan je haast oneindig noemen en dus zullen er steeds meer spullen bij komen waardoor de prijzen van spullen steeds verder omlaag gaan.

    Een gevolg van dat punten meer waard word, is dat de prijzen steeds lager zullen worden en dan krijg je het probleem dat, bijvoorbeeld diamant weer 1 punt waard is. Want als mensen minder kunnen kopen omdat het geld meer waard word, zal je op lange termijn een prijsdaling krijgen.

    Naar mijn mening kunnen we beter minimum en maximum prijzen gaan instellen, zodat mensen langer moeten sparen voor het product dat ze willen hebben zoals: diamant minimaal 10punten te laten worden. Daardoor moeten mensen automatisch langer spelen en meer onderhandelen om aan die ene diamant te komen en zal dus het geld weer meer waarde hebben.

    Groetjes,
    Schrapie

    #5261
    JaySpits
    Deelnemer

    Leuk! Ik denk alleen dat met die minigames de punten juist teveel waard worden, zo verdien je ook niks aan je winkels.

    #5262
    heerxtem
    Deelnemer

    Hoi,

    Ik heb even je berichtje die dubbel stond verwijderd.

    Ik denk niet dat het een goed idee is om vaste minimumprijzen te kiezen. spelers kopen nu al wijnig spullen met punten, als je de prijzen nog gaat verhogen zal dit nog verminderen. de spelers gaan dan liever zelf op zoek naar het item.

    groetjes
    Cyrille

    #5264
    Qanrex
    Deelnemer

    Beste,

    Misschien gaat het niet om de te hoge of lage prijzen, maar om de plek ervan. Nu hebben we een Mall waar spullen worden verkocht, maar in mindere mate omdat de helft leeg staat.

    Misschien moeten we juist de Mall verbeteren zodat er meer winkels komen en dat het aantrekkelijker wordt om te komen kopen.

    Met vriendelijke groeten,
    Qanrex

    #5265
    Rutger
    Sleutelbeheerder

    Fijn om te zien dat iedereen wel voorstander is van dit idee, met misschien nog de aanvulling dat je per dag toch nog wat punten kunt ophalen.

    Zodra punten meer waard worden, wordt het ook lonend om een winkel te openen. Als je immers geen winkel opent, wordt de enige andere manier om aan punten te komen via minigames. Ik denk dus dat mensen gaan kiezen: ben ik tevreden met mijn rank en wil ik weinig teleporteren, of ga ik sparen door een winkel te openen en/of minigames te spelen? Half-lege malls moeten dan dus tot het verleden behoren.

    Hieronder een paar specifieke antwoorden op personen:


    spaghetti: bedenk dat dit een survivalserver is, sommige dingen horen moeilijk te zijn. Als je heel snel aan de rank veteraan kunt komen, dan is die rank niks meer waard. Ik probeer er wél voor te zorgen dat ook voor de rank Speler+ er al een volwaardig, leuk spel is. Alle ranks daarboven geven extraatjes, maar ook zonder die dingen moet het spel al goed te spelen zijn. Als je vindt dat dat nu niet zo is, hoor ik graag hoe we dat kunnen verbeteren.

    Hetzelfde verhaal voor teleporteren: als je gratis tussen het spawn, je huis en je mijn kunt reizen, dan gaat de uitdaging een beetje van het spel af, en wordt het minder leuk.


    schrapie: spullen komen niet vanzelf in je kisten terecht, je moet er altijd moeite voor doen, zelfs in een oneindige wereld. Goed, handel in dirt en cobblestone heeft inderdaad praktisch geen zin, die spullen kun je echt heel makkelijk aan komen. Maar een minimumprijs gaat niks oplossen: stel dat de minimumprijs van dirt en cobblestone 1 punt per stuk is, dan koopt niemand ooit die spullen. Maar stel dat de minimumprijs heel laag is (bijv. 0,001 punt), dan is die minimumprijs dus nutteloos.

    Hetzelfde verhaal voor de maximumprijs. Stel dat de maximumprijs van elytra’s mar 50 punten is, dan gaat niemand elytra’s verkopen. Stel dat de maximumprijs 10000 punten is, dan is de maximumprijs zinloos.

    Het lijkt mij geen probleem als er een prijsdaling is: als iemand voor één punt diamanten verkoopt, nou, dan kun jij heel goedkoop aan diamanten komen. 🙂 Tenminste, totdat de winkel leeg is, of de eigenaar besluit dat hij de diamanten ook wel voor wat meer kan gaan verkopen.

    De prijs van teleporteren en ranks ligt trouwens wel vast, net als hoeveel punten je voor minigames krijgt. Die vaste prijzen zullen dus bepalen hoeveel de punten waard zijn, en uiteindelijk dus ook welke prijzen winkels zullen vragen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.