Een plan voor steden

Twee weken terug heb ik het plan online gezet voor het veranderen van hoe teleporteren gaat; portalen zouden grotendeels vervangen worden door teleporteren tussen treinstations. Het idee was dat je eerst een spoorbaan van A naar B moet aanleggen, waardoor je niet al te ver weg kunt bouwen. De hoop was dat spelers zo meer zouden gaan samenwerken.

Er zijn echter teveel problemen met de spoorbanen. Een paar voorbeelden:

  • Wat als de spoorbaan na het bouwen weer gesloopt wordt? Hoe detecteert de server dat?
  • Als portalen in de Nether wel blijven werken, hoe voorkomen we dan dat mensen gewoon via de Nether reizen, en het hele spoorsysteem omzeilen?
  • Wat als je graag heel ver weg bouwt?

Er zijn wel oplossingen te bedenken hierop, maar het systeem wordt dan al snel te ingewikkeld om te begrijpen.

We hebben dus een nieuw idee bedacht: nederzettingen. De klassieke Endsteenbescherming (en ook de Enorme Bescherming) gaat verdwijnen, in plaats daarvan komt er een betonbescherming. Als je deze plaatst wordt precies één chunk beschermd. Vervolgens kun je naastgelegen chunks aankopen om zo je nederzetting uit te breiden. Je kunt ook andere spelers bouwrechten geven. Langzaam maar zeker kun je je nederzetting uitbreiden tot een stad. Er is geen limiet hoe groot je nederzetting kan worden.

Het idee is dat een nederzetting elke minuut punten krijgt voor elke speler die binnen het beschermde gebied online is. Nederzettingen waarin veel spelers zijn krijgen dus vanzelf veel punten. Met deze punten kunnen nederzettingen ranken kopen (denk aan [Dorp], [Stad], [Metropool]) en andere leuke dingen. Ik weet nog niet of je ook een stad punten kunt geven en of je punten van een stad kunt geven aan spelers.

Ik wil graag de portalen zo veranderen dat ze alleen nog binnen een nederzetting gebouwd kunnen worden. Je kunt ze dus niet meer “los” bouwen. Omdat nederzettingen heel klein kunnen zijn (één chunk en één speler is al genoeg) zie ik dit niet als een probleem. Het betekent wel dat je een paar minuten (bijvoorbeeld 10) op dezelfde plek geweest moet zijn voordat je daar een portaal kunt bouwen; anders heeft je nederzetting nog niet genoeg punten.

Elke nederzetting krijgt automatisch zijn eigen chatgroep. De server zorgt er automatisch voor dat iedereen die mag bouwen in de stad ook bij die chatgroep hoort, en dat iedereen die bouwrechten verliest ook uit de chatgroep gegooid wordt.

Het maken van dit systeem is nogal wat werk, dus in het begin zullen nederzettingen nog heel eenvoudig werken (nog geen chatgroepen, ranks enzovoort). Het is wel de bedoeling dat nederzettingen tegelijk met het nieuwe spawn geïntroduceerd worden, zodat er geen Endsteenbeschermingen bij het nieuwe spawn geplaatst hoeven te worden.

Bestaande Endsteenbeschermingen (en Enorme Beschermingen) zullen gewoon blijven werken. Je kunt alleen geen nieuwe beschermingen meer bijkopen.

7 reacties op “Een plan voor steden

  1. Ik vind het niet z’n goed idee dat de endstones verdwijnen, het lijkt mij prettiger werken met de oude + het is wel oldskool wereldbouw haha

  2. Hey,

    Ik snap wat Thefunkiller bedoelt, het oude werkt na mijn idee gewoon goed. ik kan me niet goed voorstellen hoe dit gaat werken, en of het gaat werken.
    Wel vind ik het goed dat Wereldbouw steeds nieuwe dingen bedenkt.

    mvg,
    jenseplens

  3. Ik ben hier tegen! Zelf gebruik ik de endsteen bescherming meer dan alleen beschermen ik gebruikt ze ook als bank geld opslag.
    Je krijgt ook nu als je maar eff aan een solo project werkt krijg je bijna geen punten dus.
    en waarom iets verander als het oude gewoon goed werkt?
    Chunks zijn zulk kleine stukje gebied hoeveel gaat me dat kosten om te claimen?
    En nog veel meer dingen waardoor ik denk dat het een flop wordt.

  4. Heey,

    n paar vraagjes:
    -Je zegt “De klassieke Endsteenbescherming (en ook de Enorme Bescherming) gaat verdwijnen”, geldt dat ook voor de kleine beschermingen?
    -Als je alleen nog maar chuncks kan claimen, hoe kun je dan paden aanleggen in dichtbevolkte gebieden, bijvoorbeeld bij het nieuwe spawn, als je n pad wilt maken tussen 2 gebouwen moet dat pad dus ook een chunck breed zijn (geeft wel veel ruimte om mooi gedecoreerde paden te maken ;p, maar lijkt me niet in elke situatie wenselijk).

    Ook had ik misschien nog een idee voor de spawn (er zullen wel al genoeg ideeën zijn, maar misschien leuk om over na te denken ;)):
    Het lijkt me leuk als de spawn iets duidelijker ingedeeld is in verschillende ‘wijken’ , bijvoorbeeld:
    -Een gebied voor nieuwe spelers om kleinere beginnershuisjes te maken (die misschien ook na x tijd weer verwijderd kunnen worden, zodat er ruimte is voor nieuwe spelers. Natuurlijk pas als de eigenaar een nieuwe plek heeft gevonden).
    -Een gebied voor winkels, om wat creatiever en groter te kunnen bouwen dan in de mall.
    -Een gebied alleen voor bouwmeesters, om wat rijkere gebouwen te kunnen bouwen en die gebouwen wat mooier bij elkaar te hebben.
    -Een gebied met openbare farms, zoals een plek om bomen te hakken, veld met wheat enz.

    -Etc…

    groet,
    Jens

    PS oh en Bus, ze kosten nog steeds gwn 15p per stuk he, en waarschijnlijk kun je ze na de update niet meer terugverkopen, dus ik denk dat dat wel mee zal vallen…

    1. Kleine beschermingen blijven denk ik wel bestaan. Paden zijn net als nu: als je ze met Endsteenbeschermingen gaat beschermen, heb je ook ruimte voor een wel heel breed pad. Ik neem aan dat de meeste mensen de paden onbeschermd laten, of ze bij een toch al geclaimde chunk gaan plaatsen.

      Over het spawn: ik zal het erover hebben met het serverteam.

  5. ”Bestaande Endsteenbeschermingen (en Enorme Beschermingen) zullen gewoon blijven werken. Je kunt alleen geen nieuwe beschermingen meer bijkopen.”

    Gaan mensen nu niet heel veel endstone’s kopen?

Geef een reactie