Binnenkort: nieuw spawn, nieuwe manier van teleporteren

Het spawn dat we nu hebben bestaat sinds augustus 2015. Dat is lang. Inmiddels is de omgeving rond het spawn compleet volgebouwd. Het is voor nieuwe spelers vaak totaal onduidelijk waar ze kunnen bouwen. Veel servers zouden dan overstappen naar een nieuwe wereld, maar wij vinden het belangrijk dat alle oude gebouwen blijven staan. Wat we gaan doen is een nieuw spawn bouwen, op een nog lege plek ver weg van het huidige spawn. De plek is nog geheim, want we willen niet dat iedereen het gebied nu al gaat volbouwen. Wat ik wel alvast kan vertellen is dat het nieuwe spawn op een berg gebouwd wordt. Hierdoor hebben spelers mooi uitzicht over de omgeving.

Zodra het nieuwe spawn open gaat zal de manier van teleporteren ook behoorlijk veranderen. Lees even mee. De portalen gaan namelijk grotendeels verdwijnen.

De portalen hebben veel goeds gebracht: je kunt makkelijk zo’n beetje elke plek op de server bereiken. Portalen leveren echter twee problemen op:

  • Mensen kunnen gemakkelijk heel ver weg bouwen, waardoor ze zich afzonderen van de rest. Dit maakt de server niet gezelliger.
  • Je teleporteert direct tussen twee plekken, zonder dat je weet wat er tussen die twee plekken gebeurt. Vaak heb je niet eens een idee van de afstand.

We kunnen de portalen niet zomaar wegdoen. Op een server is nou eenmaal veel plek nodig voor alle spelers. Dit zorgt ervoor dat je veel moet reizen. Als je alles te voet, te paard of zelfs met een elytra zou moeten doen, zou reizen al snel heel irritant worden.

Mijn idee is om de portalen grotendeels op te heffen, en in plaats daarvan het spoornetwerk te gebruiken. Zodra je ooit bij een station bent uitgestapt, kun je voortaan vanaf elk station op dezelfde spoorlijn direct naar dat station teleporteren. Je moet dus één keer met een karretje daarheen rijden, zodat je de omgeving een beetje leert kennen. Vervolgens kun je in de toekomst direct teleporteren naar dat station.

Omdat het aanleggen van een spoorlijn duur is, kun je niet zomaar 10 000 blokken ver weg gaan zitten. Het beste is om ergens een bestaande spoorlijn uit te breiden. Je kunt ergens misschien een spoorlijn verlengen, of een zijlijn maken. In ieder geval moet je gaan nadenken over hoe jouw gebied gaat aansluiten op de rest van de server.

Wat gebeurt er met de portalen? Je kunt straks in de normale wereld geen portalen meer bijbouwen. Alle bestaande portalen blijven wel gewoon werken, want anders zou het haast onmogelijk worden om oude bouwwerken te bezoeken. In de Nether en End kun je ook nog steeds nieuwe portalen bouwen, want hier is het niet zo’n probleem als je ver uit elkaar bouwt. Daarnaast zouden spoorlijnen in The End echt heel lelijk worden, met allemaal zwevende minibruggen.

Ik dacht eraan dat je vanaf Speler++ naar andere stations op dezelfde spoorlijn kunt teleporteren en vanaf Bouwmeester naar elk ander station kunt teleporteren.

Ik hoor graag wat jullie denken over dit systeem. Niks is nog definitief, ik kan nog van alles aanpassen. Ook nog niet alles is uitgewerkt. Ik moet bijvoorbeeld nog uitwerken hoe de server stations en spoorlijnen gaat herkennen.

3 reacties op “Binnenkort: nieuw spawn, nieuwe manier van teleporteren

  1. Hey,

    Prima idee hoor maar zou er dan wel 3D kaart van oude spawn (nu nog huidige spawn) op de kaart pagina kunnen blijven? Staat me plekje op is wel zo leuk om zo te zien ;p

    Leaxed

Geef een reactie