Bomenkap op de Uithof: voor en na

Vanwege de aanleg van een tramlijn zijn op de Heidelberglaan een groot aantal bomen gekapt. Ook bij het Minnaertgebouw moeten bomen weg – de reden is mij niet duidelijk. De Uithof, het universiteitsterrein van Utrecht, wordt er zo niet mooier op.

De tramlijn komt precies op de plek van de huidige busbaan. Tijdens de bouw van de trambaan kunnen er daar geen bussen rijden. Er moet dus ergens een tijdelijke busbaan worden gebouwd. Zo zag de laan er van de zomer uit:

Heidelberglaan, voor de kap

De bomen in het midden stonden helaas precies op de plek waar de tijdelijke busbaan moest komen. De bomen moesten dus weg. Nu ziet de laan er zo uit:

Heidelberglaan, na de bomenkap

De universiteit belooft dat er bomen van “gelijke grootte” terugkomen – ik ben benieuwd.

Deze kap is goed te begrijpen. Waar de bomen stonden moet een tijdelijke busbaan komen. Als je de bomen had willen laten staan, had je de bussen moeten omleiden via een andere laan, bijvoorbeeld via de Leuvenlaan of Cambridgelaan. De maar liefst 25 meter lange bussen kunnen niet zomaar overal rijden, dus je had die straten moeten verbouwen tot hoogwaardige busbaan, wat verschrikkelijk duur wordt.

Wat ik echter niet kan begrijpen, is waarom bijna alle bomen bij het Minnaertgebouw weg moesten. Hier komt geen tram te rijden, noch een serie omgeleide bussen. Het universiteitsbestuur vindt oprecht dat zonder de bomen de campus erop vooruitgaat. Hieronder de situatie voor en na de kap:

Minnaertgebouw voor de bomenkap

Minnaertgebouw na de bomenkap

Ik hoop dat het universiteitsbestuur tot inkeer komt, en dat dit soort bomenkap stopt. In december werd juist aangekondigd dat men meer groen op de Uithof komt. Helaas bereikt het bestuur zo het tegenovergestelde, en wordt de Uithof nog meer een stenenwoestijn.

Geef een reactie