Een kritische blik op het teleporteersysteem

Wereldbouw Forums Algemeen Een kritische blik op het teleporteersysteem

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #5215
    Rutger
    Sleutelbeheerder

    Hoi! Tijd voor weer een discussiedraad.

    Binnenkort krijgen we een nieuw spawn. Het lijkt mij een mooi moment om even kritisch te kijken naar ons teleporteersysteem. Dit systeem heeft namelijk grote invloed op hoe het terrein rond het nieuwe spawn bebouwd gaat worden.

    Op onze server hebben we nu de volgende manieren van teleporteren:

    1. /home en /place
    2. /spawn
    3. /tp (op de meeste servers heet dit /tpa)
    4. /home <naam> en /place <naam>
    5. Bordjesportalen
    6. /warp <portaal>

    Ook zijn er nog een paar andere manieren om te reizen:

    1. Spoorlijnen
    2. Boten, al dan niet op ijs
    3. Elytra’s
    4. Paarden
    5. (Er zijn er vast nog wel meer, maar die zijn te langzaam om serieus te nemen.)

    Ik heb eigenlijk twee vragen aan jullie:

    Is dit het ideale systeem, of kunnen wij het beter doen? Als je teleporteren gemakkelijker maakt, gaan mensen verder van elkaar wonen. Er ontstaan dan minder steden en communities. Als je teleporteren moeilijker maakt, dan gaan mensen meer op elkaars lip leven, wat ook niet altijd handig is.

    Voor als er een nieuw systeem moet komen: hoe kunnen we zo’n systeem invoeren? Het zou niet ok zijn als alle bestaande gebouwen onbereikbaar worden. We kunnen dus niet zomaar alle homes of portalen opheffen, bijvoorbeeld.

    Ik hoor graag wat jullie willen. Laten we alles bij het oude, of bedenken we iets compleet nieuws? Wees creatief!

    #5216
    Tyropic
    Lid

    Ik vind zoals het nu is een prima systeem, het werkt zoals het moet werken. Ik zou zelf niet een ander idee hebben, ik vind het met de portalen al erg creatief namelijk!

    #5217
    JaySpits
    Deelnemer

    Ik vind het zo gewoon goed werken!

    #5219
    JaySpits
    Deelnemer

    Wel 1 punt, Ik vind het jammer dat de spoorlijnen op dit moment best weinig gebruikt worden, ik hoop dat er wel iets kan komen waardoor ze meer gebruikt worden. Geen idee hoe :/

    #5220

    Beste Rutger,

    Alles komt eigenlijk neer op het “closer” maken van de community, zorgen dat mensen meer en dichter bij elkaar en bij de spawn komen te wonen. Dit is het begin en eindpunt zoals ik begrijp uit dit en de vorige berichten. Hierop wilt u dus als het mogelijk is een oplossing zo te zien.

    Zondag 27 mei postte u hierbij het bovenstaande bericht. Waarop Heerxtem, Tyropic en ikzelf (Gewoon_Amber) s’avonds erover gedacht en gediscussieerd hebben. (Dit is terug te vinden op discord, 27-5-2018. Begint rond 22.31). Ik zal hieronder het samengevatte idee(en) verwerken.

    Om te beginnen zijn we erg blij met hoe het teleport systeem momenteel in elkaar zit en wat de mogelijkheden van nu zijn. Er zijn vele soorten en manieren om op plekken te komen waar je graag zou willen komen. Hierbij ook niets op aan te merken of aan te passen vinden we zelf.

    Om een hechtere community te maken en meer steden te krijgen moet er echt heel veel gebeuren. Dit gaat u ook nooit helemaal voor elkaar krijgen. Er zijn altijd mensen die in kleine groepen willen werken of simpel weg gewoon alleen. Hierbij als voorbeeld Tyropic. Als je iedereen bij elkaar wilt laten wonen of gewoon dicht bij elkaar is er maar 1 manier. Een nieuwe wereld. Anders zult u het nooit voor elkaar krijgen. Er is al eerder een discussie geweest over een nieuwe wereld wel of niet. Hierbij is uiteindelijk besloten om het niet te doen. ( Hierbij te verwijzen naar https://rutgerkok.nl/minecraft/2018/01/twee-interessante-discussies/#more-5134 )
    Het aller grootste nadeel aan een compleet nieuwe wereld, is dat vele spelers niet meer terug zullen komen. Dit is alles behalve de bedoeling. De spelers zijn het belangrijkste op de server, want als er geen spelers zijn is er helemaal geen community.

    Ik heb eigenlijk twee vragen aan jullie:
    Is dit het ideale systeem, of kunnen wij het beter doen? Als je teleporteren gemakkelijker maakt, gaan mensen verder van elkaar wonen. Er ontstaan dan minder steden en communities. Als je teleporteren moeilijker maakt, dan gaan mensen meer op elkaars lip leven, wat ook niet altijd handig is.

    Het teleporteren makkelijker maken moet je absoluut ook niet doen naar onze mening.
    Als je het teleporteren lastiger gaat maken, gaan mensen echt niet op elkaars lip zitten. Dan gaan mensen juist vanaf de plek waar ze beginnen of zijn, op andere manieren reizen. Hierbij zullen mensen ook automatisch dichter bij elkaar komen en blijven. Want dan hoeven ze minder punten te Besteden aan het teleporteren. Dus het teleporteren lastiger maken, of misschien iets duurder, zal waarschijnlijk geen slecht idee zijn. Alleen moet je dan gaan bedenken over hoe je dat het best kan aanpakken zonder dat je mensen wegjaagt.

    Voor als er een nieuw systeem moet komen: hoe kunnen we zo’n systeem invoeren? Het zou niet ok zijn als alle bestaande gebouwen onbereikbaar worden. We kunnen dus niet zomaar alle homes of portalen opheffen, bijvoorbeeld.
    Wat mij inderdaad geen optie lijkt is het totaal opheffen van de teleportatie mogelijkheden. Daardoor word het voor sommige mensen onmogelijk om dingen te kunnen ondernemen door verre afstanden.

    Ons beginnend idee was: Wat als je het aantal punten dat je krijgt bind aan de rank die je heb. Begin je? Kom je makkelijk aan punten, maar hoe hoger je rank is, hoe minder punten je krijgt. Hierbij moet je dus als hogere rank meer zelf gaan doen om punten te verdienden.

    Hierop hebben we verder gediscussieerd en kwamen we met de volgende dingen.

    Doordat je altijd zo hoog mogelijke rank wilt zijn blijf je upgraden. En zeker als je bepaalde zaken van de volgende rank nodig heb om verder te komen in het spel. Hierbij zou het dus ook een optie zijn om de ranks nog meer gewild te maken zodat mensen niet expres blijven hangen voor de punten.

    Een voorbeeld: de tijden dat je punten krijgt blijven hetzelfde maar het aantal punten voor de ranks worden gewijzigd (Dit hieronder is alleen een voorbeeld)
    Bezoeker per 10 min: 10 punten
    Speler per 10 min: 10 punten
    Speler+ per 10 min: 10 punten
    Speler++ per 10 min: 8 punten
    Vaste gast per 10 min: 6 punten
    Veteraan per 10 min: 5 punten
    Bouwmeester per 10 min: 4 punten

    Omdat vele mensen dan toch tekort zullen komen in de punten kan er een alternatief komen om toch aan de gewilde punten te komen buiten het puntensysteem om. Hierbij is een voorbeeld wat eerder genoemd is, “item van de dag”. Dit betekend dat je bij de server shop elke dag een ander item kan verkopen. Dit zal wel betekenen dat dit niet van tevoren bekend is welk item dit is. Het is ook weer net niet de bedoeling dat dan iedereen gaat verzamelen een paar dagen van tevoren en dan ineens alles verkoopt. Dat zou iets te makkelijk zijn. Mensen zullen ook meer online moeten zijn om de items te verzamelen en verkopen. En natuurlijk om de punten te krijgen van de server.
    Doordat je mogelijk wat minder punten krijgt is het ook belangrijker om handel te drijven met andere mensen. Hierbij hopelijk ook dat mensen meer bij elkaar gaan zijn.

    Een andere mogelijkheid om meer punten te verdienen is een wekelijks event waarbij je meer punten kunt verdienen/winnen. (Ook dit is eerder vernoemd/besproken). Bijvoorbeeld dat je het dubbele aantal punten verdient met het online zijn tijdens een event? En dan nog de grote hoofdprijs.

    Als geen van deze bovenstaande ideeën gebruikt kunnen worden is er ook nog een ander idee. Dat je alleen punten kunt verdienen als je met meerder mensen in 1 dezelfde nederzetting online bent. Het enige nadeel hieraan zal zijn is, dat je nooit een mogelijkheid heb om echt voor jezelf te spelen. Want die mensen zijn er ook zeer zeker.
    Dit zal alleen wel 1 van de beste ideeën zijn als je mensen echt bij elkaar wilt krijgen. Je kan dit natuurlijk wel combineren met het item van de dag, dan heb je nog een alternatief voor de punten te verdienen.

    Bij deze wijzigingen van b.v de punten zou het ook kunnen dat teleporteren duurder gemaakt zou worden. Zoals ook een keer eerder besproken. Als je hoger in rank bent is het meestal ook vanzelfsprekend dat je meer punten heb dan de beginnelingen. Hierbij moet het verhogen van de teleportatie kosten geen probleem moeten zijn.

    Dit is zoal wat we besproken hebben. Heeft u verder vragen over de ideeën horen we het graag. Er is natuurlijk altijd mogelijkheid tot verder discussiëren.

    Met vriendelijke groeten de discussie houders,
    Tyropic, Heerxtem (Cyrille) en Gewoon_Amber (Amber)

    #5221
    Rutger
    Sleutelbeheerder

    Ik heb iedereen in deze draad op de server beantwoord.

    Ik kreeg op de server en uit deze draad het idee dat mensen het systeem liever zo laten. Twee dingen zijn wel nog ter sprake gekomen:

    • De drie seconden vertraging bij /warp weghalen.
    • Dat je kunt instellen of anderen naar je huis kunnen teleporteren (net zoals bij /tp)

    Mocht iemand dit willen, laat dan een berichtje achter!

    Verder willen we ooit nog eens de punteneconomie verbeteren, maar dat komt ooit nog wel in een aparte draad ter sprake. 🙂


    @jay
    : spoorlijnen zijn al 2.5x zo snel geworden. Zonder de portalen weer af te schaffen, kan ik echter niets doen om ze populairder te maken. Of zijn er nog andere ideeën?

    #5222
    t947
    Deelnemer

    Is het niet een idee om een soort /warp te maken voor stations? Dit is wel weer een andere teleporteermogelijkheid, maar je zou er bijvoorbeeld als voorwaarde voor kunnen maken dat je binnen 30 blokken van een station moet staan en een minecart bij je moet hebben.
    Zo wordt het spoor een soort teleporteer-netwerk (hoewel ik me afvraag of je dan bereikt dat mensen weer daadwerkelijk in een minecart stappen…)

    #5223
    Rutger
    Sleutelbeheerder

    Dan worden stations meer een extra soort portalen. Lijkt mij een beetje dubbelop. Het idee is op zich leuk, maar dan zou ik tegelijk de portalen moeten afschaffen, wat niet gaat gebeuren.

    #5224
    JensNL
    Deelnemer

    Heyhey,

    Het is natuurlijk wel mogelijk om een tussenweg te vinden:
    Als er een ander soort teleporteer systeem zou komen zou je een regel kunnen invoeren als: je mag 1 keer per dag naar een portaal teleporteren. Een portaal wordt dan gebruikt voor plekken waar je nauwelijks heen hoeft. Als de plaats toch vaker bezocht moet kunnen worden kan er een spoorlijn worden aangelegd of een home/place neergezet.

    Er is dan wel ruimte voor een nieuw teleporteersysteem, zoals bijvoorbeeld teleporteren naar spoorlijen. Al vind ik dat idee wel een beetje krom omdat er dan juist geen gebruik gemaakt wordt van de spoorlijnen… Misschien moet er dan een optie komen om naar grote stations te teleporteren, als er 10 mensen gebruik gemaakt hebben van het station en je zelf ook 10 keer gebruik gemaakt hebt van het station kan je erheen tp-en, zoiets?

    Nou ja dat was het wel weer.

    Groetjes,
    Jens

    #5225
    JensNL
    Deelnemer

    “Dat je kunt instellen of anderen naar je huis kunnen teleporteren”
    Dat vind ik zeker een goed plan trwns!

    #5228
    Rutger
    Sleutelbeheerder

    Ik vind een tijdslimiet op portalen wel een interessant idee. Grappig genoeg is het puntensysteem ooit bedacht juist om dat te doen: dat je dus niet te vaak kon teleporteren. (Daarvoor waren /tp, /home en /warp gratis.)

    Enige nadeel van een tijdslimiet is dat het nogal frustrerend kan werken. Je kunt niet op een of andere manier vaker teleporteren. Dat geeft spelers een nogal machteloos gevoel.

    Liever zou ik zien dat teleporteren met portalen nog wat duurder wordt, of punten wat zeldzamer. Maar ik krijg op de server het idee dat duurdere portalen niet zo populair zijn. Voor portalen met een tijdslimiet zou wel net zoiets gelden…

    #5229
    JensNL
    Deelnemer

    Stel nou dat we het combineren, de prijs die je betaalt voor teleporteren is afhankelijk van de tijd. Als je de hele dag (of week) niet hebt geteleporteerd betaal je bijv 5 punten, maar heb je een uurtje geleden nog geteleporteerd dan moet je 50 of 100p betalen.

    #5230
    JaySpits
    Deelnemer

    100 punten is wel een beetje heftig denk je niet ? ?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.